جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

چگونه IP Address تنظیم کنیم ؟ IP Address Configuration

در مقاله IP Address یاد گرفتیم که این آدرس در سیستم Class full چگونه تقسیم بندی می شود. اما آیا ما به عنوان ادمین شبکه حق داریم هر IP Address که می خواهیم را در شبکه استفاده کنیم.؟

آیا از Classful IP Address در هر شبکه ای می شود استفاده کرد؟

IP Address Configuration

خوب آدرس های زیادی در اینترنت مشغول سرویس دهی هستند و همه آنها توسط سازمان توضیع IP در جهان توضیع شدن (Internet Assigned Numbers Authority (IANA . در نتیجه هر آدرسی ، دقیقا مشخص است که به کدام قاره و کدام کشور اختصاص داده شده. و ما نمی تونیم از هر آدرسی به صورت تصادفی استفاده کنیم.

IP Address را به دو دسته تقسیم می کنیم :

۱-Public عمومی

۲-Private خصوصی

عمومی یا Public :

همان آدرس های اینترنتی هستند یا به اصطلاح آدرس هایی که در اینترنت Route می شوند و مشخص است که در کدام خیابان یا حتی آپارتمان توسط چه کسی در حال استفاده است.

ip address مانند کد پستی عمل می کند ، برای بدست آوردن Public IP کافیه در آدرس بار صفحه وب خود بنویسید What is my ip address و ip اینترنتی شما نشان داده می شود.

what is my ip address
what is my ip address

اما خصوصی یا Private :

این آدرس ها مشخصا برای شبکه های خصوصی در نظر گرفته شده اند و در اینترنت موجود نیستند. از هر کلاس تعدادی Net-ID استثنا شده و در اختیار من و شماست تا از آنها در شبکه های خصوصی استفاده کنیم.

این آدرس ها عبارتند از :

  •  Class A :  10.0.0.0    255.0.0.0
  • Class B : 172.16.0.0 to 172.31.0.0        255.255.0.0
  • Class C :192.168.0.0  to 192.168.255.0         255.255.255.0
Private IP Address
private IP Address

 

در کلاس A  یک رنج ۱۶ میلیون آدرسی به شبکه های خصوصی اختصاص داده شده ، هم چنین در کلاس B, تعداد ۱۶ شبکه از رنج ۱۶ تا ۳۱ در اکتت دوم به شبکه های خصوصی داده شده و در کلاس C  اکتت سوم کامل از ۰ تا ۲۵۵ به این موضوع اختصاص داده شده . شاید الان بهتر درک کنید که چرا در اکثر شبکه ها از رنج کلاس C یا  ___.___.192.168 استفاده می شود. این رنج آدرس علاوه بر اینکه در اینترنت موجود نیست ، از تعداد آدرس کمتری نسبت به کلاس های A,B برخوردار است و طبیعتا استقبال از آدرس کوچتر بیشتر خواهد بود . چرا که شما در شرکت و مشاغل کوچک رو به رشد بین ۲۰ تا ۵۰ نود بیشتر نخواهید دید. و همین رنج از آدرس هم برای شبکه بسیار زیاد است پراکه در هر NET-Id  کلاس C ، تعداد Host به ۲۵۴ آدرس می رسد.

تنظیم IP Address Configuration به دو صورت انجام می شود :

  1.  Manual IP Address Configuration  یا دستی :

ادمین موظف است تک تک نود های شبکه را دستی و با حضور در کنار کامپیوتر یوزر تنظیم کند، این موضوع باعث می شود کار ادمین شبکه به مراتب بیشتر از قبل شود، اما از نظر امنیتی ، سطح امنیت بالاتری رعایت شده.

کافی است در control panel به قسمت network and internet و network connection ورود کرده ، کارت شبکه مورد نظر را انتخاب کنید و تنظیمات ip address  را صدا کنید.

۲٫ Automatic IP Address Configuration یا با استفاده از سرویس ( DHCP( Dynamic Host Configuration Protocol:

این سرویس وظیفه توضیع اتوماتیک آدرس در شبکه را دارد ، نودها اتوماتیک تنظیمات IP را دریافت می کنند و احتیاجی به حضور فیزیکی ادمین کنار کامپیوتر نیست.

همانطور که در تصویر بالا می بینید ، گزینه use the following ip address انتخاب شده و ادمین خودش در حال تنظیم IP می باشد.حال اگر پزینه اول انتخاب شود ، obtain an ip address automatically , نود سرویس DHCP Client خود را فعال کرده و در شبکه به دنبال DHCP Server و ارسال درخواست ip  آدرس می باشد.

در این حالت اگر DHCP SERVER در شبکه موجود باشد ، آدرس به کلاینت تخصیص داده می شود و اگر به هر دلیلی DHCP Server پاسخگو نباشد ، یک آدرس از رنج ___.___.۱۶۹٫۲۵۴ به نود اختصاص داده می شود . 

(Automatic Private IP Address configuration (APIPA

رنج IP آدرس ___.___.۱۶۹٫۲۵۴ ، ار رنج های استثنا شده در IP ورژن ۴ بوده که به معنای عدم دسترسی نود به DHCP Server  است ، و یا بایستی تنظیمات را دستی انجام داد و یا به دنبال رفع ایراد DHCP باشید تا در صورت تقاضای مجدد از طرف نود ، آدرساز طرف DHCP اختصاص داده شود.

این رنج آدرس در کلاس B قرار دارد و بازه آن از ۱۶۹٫۲۵۴٫۰٫۱ تا ۱۶۹٫۲۵۴٫۲۵۵٫۲۵۴ ، و نود به صورت تصادفی یکی از این آدرس ها را انتخاب و استفاده می کند.

loopback IP address/localhost

آخرین رنج آدرس استثنا در ورژن ۴ ، معروف به Localhost از رنج ۱۲۷٫۰٫۰٫۰/۸ است و هر آدرسی در این شبکه به آدرس اول یعنی ۱۲۷٫۰٫۰٫۱ بازگشت داده می شود.

این آدرس به خود نود باز می گردد ، و هر کجا احتیاج به اشاره به خود نود است ، می توان از این آدرس استفاده کرد.

آیا از Classfull IP Address در هر شبکه ای می شود استفاده کرد؟

واقعیت این است که آدرس های Classfull بسیار بزرگتر از نیاز واقعی یک شبکه است و بایستی به نوعی شکسته شوند تا قابل استفاده شوند. برای حل این مشکل سیستم Classless در اختیار ما قرار دارد . در این سیستم ، قوانین Classfull  زیر پا گذاشته می شود و رنج های هر کلاس به رنج های کوچکتر تقسیم می شوند.

در مقاله مربوط به Classless IP Address  به توضیح و تشریح این سیستم می پردازیم .

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221