جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

راهنمای خرید هارد سرور

در این مقاله قصد داریم پس از آشنایی با هارد سرور و انواع آن و بررسی مشخصات هارد سرور، نکات مهم در خرید هاردسرور را بررسی کنیم و راهنمای خرید هارد سرور را برای انتخاب راحت‌تر و بهتر ارایه دهیم.

انواع هارد سرور از نظر اینترفیس

انواع هارد سرور از نظر اینترفیس به ۶ دسته تقسیم می‌شود:

  1. SCSI: این تکنولوژی قدیمی است و دیگر تولید نمی‌شود.
  2. SAS: مخفف Serial Attached SCSI است و سرعت ۱,۲۰۰Mb/sec و ۱۵۰۰۰RPM و توان عملیاتی ۱۲Gb/sec دارند. کاربرد SAS زمانی است که سرعت بالا به همراه rewriting cycle زیاد لازم داریم مثلا سیستم های مدیریت کوئری‌های زیاد مثلا ترمینال سرور و ۱C-server، سیستم های distributed، وب سرورهای با لود بالا و database management systems (DMS). شاید قیمت بالای این اینترفیس نقظه ضعفش به حساب آید.
  3. NL-SAS (Near Line SAS): هاردهای enterprise-level SATA با اینترفیس SAS هستند.
  4. FDE/SDE: همان SAS است اما سیستم رمزگذاری به آن اضافه شده است.
  5. FC: در SAN ها استفاده می‌شود و از پروتکل انتفال فیبر نوری استفاده می‌کند در نتیجه سرعت بالایی دارد.
  6. SATA: مخفف Serial Advanced Technology Attachment و اینترفیس سریالی است. هارد SATA به عنوان هارد سریالی هم شناخته می‌شود. قابلیت تصحیح خطا به صورت اتوماتیک دارد و امنیتی خوبی در انتقال دیتا دارد. SATA های جدید قابلیت differential-signal-amplified-system دارند که نویز را از سیگنال فیلتر می‌کند و با ولتاژ کمتری کار می‌کند. هارد SATA در حجم دیتای زیاد و سرعت کم (سرعت ۶۰۰Mb/sec و ۵۴۰۰-۷۲۰۰ RPM و توان عملیاتی ۶Gb/sec) را مدیریت می‌کند و قیمت کمی هم دارد.

انواع هارد سرور از نظر تکنولوژی

از نظر تکنولوژی انواع هارد سرور در سه دسته قرار می‌گیرند:

  • HDD که با عنوان هارد در بازار شناخته می‌شوند، دارای قطعات متحرکی مانند پلاتر و هد هستند و دیتا روی صفحات هارد ذخیره می‌شود. سرعت چرخش دیسک را با پارامتر RPM (دور در دقیقه) بیان می‌کنند. RPM مقادیری چون ۱۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ و ۷۲۰۰ و ۵۴۰۰ دارند. تفاوت هارد ۱۰k با ۱۵k که در سرورهای به کار می‌روند، در سرعت است. هرچه RPM بیشتر باشد زمان تاخیر چرخش دیسک و زمان دسترسی کم می‌شود و نتیجه آن کارایی بالاتر و البته قیمت بیشتر است. سریع ترین هارد سرور، هاردهای با سرعت ۱۵k هستند. rpm در کامپیوترها و لپ تاپ‌ها بین ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ است.
  • SSD مخفف Solid State Drive است و هیچ قطعه متحرکی ندارد در نتیجه هدی ندارد که برای خواندن و نوشتن دیتا حرکت کند و همین باعث افزایش طول عمر و سرعت آن می‌شود. SSD دیتا را روی حافظه فلش ذخیره می‌کند. ظرفیت SSD ها بین ۱۲۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت و قیمت آنها ۲ تا ۴ برابر هاردهای SATA است.
  • NVMe مخفف Non-Volatile Memory Express است و در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. NVMe نوعی SSD است که روی اسلات PCIe مادربورد نصب می‌شود. PCIe سرعت بالایی دارد و در هاردها سرعت را به ۳۲ Gb/s و پهنای باند و توان عملیاتی را به ۳.۹ GB/s می‌رساند. کاربرد آن در گیمینگ و ادیت ویدئو با رزولوشن بالا است.

مزایا و ویژگی ‌های اصلی ssd

هارد درایوهای ssd نسبت به هاردهای hdd از سرعت و کارایی بالاتری برخوردارند. ویژگی‌های خاص SSDها، باعث افزایش سرعت و کارایی سیستم شما می‌شوند؛ این ویژگی‌ها عبارتند از:

۱. کارایی بالاتر و زمان تاخیر بهتر

ssd ها سرعت خواندن و نوشتن دیتاهای تراکنشی را فراهم می‌کنند بر خلاف hdd ها که برای Random Read باید قبل از شروع انتقال داده، هد روی مکان دقیق داده موجود در پلاتر دیسک قرار گیرد، SSD ها هیچ قسمت متحرک یا پلاتر گردان ندارند تا باعث مشکلات Latency و زمان تاخیر شوند در نتیجه دسترسی به داده سریعتر اتفاق میفتد. درایوها با وجود Seek Time سریعتر می‌توانند IOPS بالا و دسترسی سریعتر به داده و زمان تاخیر بهتر داشته باشند.

۲. کاهش زمان بوت سیستم
۳. اجرا و بارگذاری انواع نرم افزار به صورت بی وقفه
۴.  پشتیبانی از رابط ورودی / خروجی DDR4
۵. سرعت بالای کپی انواع فایل‌ها
۶. مصرف انرژی کمتر و تولید کمتر گرما

مصرف برق SSD ها در مقایسه با HDD های گردان سنتی بسیار کمتر است. نبود موتور، مصرف برق SSD را بسیار کاهش می‌دهد در نتیجه درایو هم برق کمتر می‌کشد: کمتراز دو وات در حالت Idle و کمتراز نه وات در حالت Maximum. پیشنهاد می‌کنم در تکمیل این مبحث مقاله “مقایسه هارد درایوهای ssd و hdd” را مطالعه کنید.

۷. مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه و مناسب محیط‌های سخت و غیرمعمول

SDD ها به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص خود، در محیط‌هایی قابل استفاده هستند که درایوهای سنتی و گردان HDD را نمی‌توان استفاده کرد. SSD ها در برابر تکان‌های شدید مقاومند و در عمل، مشکلات ویبره حاصل از گردش دیسک را حذف کرده‌اند.

۸. قابلیت اطمینان بالا؛ پایداری و ماندگاری اطلاعات

۹. پشتیبانی از RAID

۱۰. حفاظت از سرمایه

SSD ها به راحتی جایگزین HDD ها هستند چرا که نیازی به تغییری خاص یا برنامه نویسی نیست. در خشاب های موجود HDD Hot Plug قابل نصب هستند و نیازی به تغییر در سیستم عامل یا ابزارهای زیرساخت ندارند. این درایوها به صورت SAS و SATA هستند و به هیچ تغییر خاصی در فریمور یا سخت افزار نیاز ندارند. البته توجه داشته باشید که در یک Logical Array امکان ترکیب SSD و HDD وجود ندارد اما می‌توانید در سیستم آنها را ترکیب کنید تا کارایی بهتری از استفاده از هر دو تکنولوژی داشته باشید.

البته هارد درایوهای SSD معایبی نیز دارند، از جمله آن می‌توان به هزینه بالاتر آن نسبت به هاردهای HDD اشاره نمود، اما این مشکل نیز امروزه با توسعه سرویس‌های ابری و ذخیره‌سازی آنلاین تا حدی حل شده است. همچنین اگر کاربران به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز داشته باشند می‌توانند ترکیبی از هاردهای SSD و HDD را بر روی سیستم خود استفاده کنند.برای اینکه در اپلیکیشن‌های Data-Intensive سرعت بیشتری داشته باشید استفاده از هارد درایوهای SSD توصیه می‌شود که در محیط‌های انترپرایزی، کارایی بالا را به همراه زمان تاخیر پایین فراهم می‌کنند.

انواع هارد سرور از نظر اندازه و ظرفیت

اندازه درایو با عنوان فرم فاکتور درایو بیان می‌شود. هاردها در دو اندازه در دسترس هستند: ۳.۵ و ۲.۵ اینچی که به ترتیب lff و sff نام دارند.

اندازه ۳.۵ اینچی رایج‌ترین اندازه برای هارد است و ظرفیت مناسبی برای ذخیره دیتا در اختیارتان می‌گذارد. این اندازه در سرورهایی که حجم دیتا زیاد است توصیه می‌شود. هارد ۳.۵ اینچی در مقایسه با هارد ۲.۵ اینچی، مصرف برق بیشتری دارد. قیمت هارد ۳.۵ اینچی در کنار ظرفیت بالایی که دارند باعث می‌شود هزینه ذخیره هر گیگ دیتا، به صرفه باشد.

هاردهای SSD در اندازه ۲.۵ اینچی در بازار هستند و برای آنها می‌توانید از مبدل ۳.۵ اینچی استفاده کنید تا در سرور جای گیرد. ظرفیت هارد ۲.۵ اینچی در مقایسه با ۳.۵ اینچی کمتر است و اصولا در قیمت بیشتر و سرعت بالاتر معروفند.

انواع هارد سرور بر اساس برند

می‌دانیم که تنها سه تولیدکننده اصلی هارد در دنیا وجود دارد و بقیه برندها، هاردهای سفارشی خود را طبق تکنولوژی‌های موردنظرشان از این شرکت‌ها تحویل می‌گیرند مثلا hp. حالا مزیت این کار چیست؟ هارد مخصوص برند دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. سازگاری بیشتر با سخت افزارهای آن برند با وجود فریمور مخصوص
  2. تست هارد سرور تحت سخت ترین آزمایشات و کنترل کیفیت برای به حداقل رساندن مشکلات پنهان هارد: هر هارد درایو hp به مدت ۳.۳۵ میلیون ساعت، تحت سخت‌ترین آزمایشات و برنامه تعیین کیفیت قرار گرفته است.
  3. گارانتی و خدمات پس از فروش: HPE برنامه‌های طولانی مدت خرید، بازگشت و بازیافت محصول را در بسیاری از مناطق جغرافیایی ارایه می‌­دهد. پس با خرید محصولات اچ پی، خیالتان راحت است که پس از گذراندن عمر مفید و از رده خارج شدن سخت‌افزارها، می‌توانید این محصولات بازگشتی را در پروسه بازیافت و بازیابی قرار دهید.

همه سخت‌افزارهای HPE فرایند کنترل کیفیت دقیقی را سپری می‌کنند در نتیجه برای استفاده در محیط سروری تایید می­‌شوند. مرکز پشتیبانی HPE با وجود ابزار، متخصصان و دسترسی به اطلاعات آن­لاین، امکان شخصی­‌سازی را برای مراقبت­‌های آن­لاین این سخت‌افزارها فراهم کرده و امکان برقراری ارتباط با بخش پشتیبانی به صورت زنده و رایگان در مرکز پشتیبانی وجود دارد.

هاردها و محصولات ذخیره ساز hp در سرور

اچ پی در زمینه ذخیره‌سازی، متنوع‌ترین و گسترده‌ترین محصولات را دارد که برای پلت‌فرم‌های سروری اچ پی بهینه شده‌اند و باعث می‌شوند در چالش رشد روزافزون داده که از آن انفجار داده یاد می‌شود، مشتریان بتوانند کارایی را در گلوگاه‌‌ها (Bottleneck) بهتر کنند.

ممکن است از سرورهای اچ پی در کسب‌وکارهای کوچک استفاده کنید و یا شاید در دیتاسنترهای Mission Critical از آنها استفاده کنید اما در هر حال، راهکار ذخیره‌سازی اچ پی وجود دارد که می‌توانید برای اجرای حجم‌های کاری اپلیکیشن‌های خود، به آن اطمینان کنید.

محصولات اچ پی در زمینه ذخیره سازی و استوریج عبارتند از:

  1. hdd ها
  2. ssd ها
  3. کنترلرهای اچ پی

سبد محصولات کنترلرهای HPE Smart Array، در زمینه‌ی تکنولوژی RAID کنترلرهای کلاس انترپرایز، کامل است و تکنولوژی Fault Tolerance (ادامه انجام کار در صورت وقوع خطا) در استوریج‌های متصل و برای بهبود عملکرد، استفاده می‌شود. این کنترلرها باعث سادگی در تجربه کاربری شده و زمان Uptime را به حداکثر می‌رساند.

  1. HBA های اچ پی

HPE Host Bus Adapter یا HPE HBA، اتصالات قابل اطمینان SAS را به DAS، Shared Storage و Tapeها، با کم‌ترین هزینه فراهم می‌کند. و برای سرورهای اچ پی که مثلا در حال اجرای برنامه‌هایی مانند Hadoop و vMware vCenter هستند مناسب است و برای اینکه انعطاف پذیری بیشتری فراهم شود، می‌توانید آنها را در حالت Simple RAID استفاده کنید.

انواع hp ssd از نظر اندازه

یکی از مهترین مشخصات هارد سرور انداره هارد است. SSDهای اچ پی در ۶ فرمت زیر وجود دارند:

  1. SFF (2.5″)
  2. LFF (3.5″)
  3. M.2
  4. M.2 Enablement Kits
  5. Mezzanine
  6. Add-in Cards

برخلاف HDDها، SSDها در تعداد چرخه پاک کردن/نوشتن داده یعنی DWPD، محدودیت دارند زیرا لایه اکسید در آنها به تدریج قابلیت خود را از دست می‌دهد. DWPD یا Drive Writes Per Day حداکثر تعداد نوشتن‌ها روی کل درایو SSD در طول یک روز است که در مدت زمان ۵ سال انجام می‌شود. DWPD مشخص می‌کند قبل از اینکه SSD ما غیرقابل اعتماد شود، در حجم‌های کاری مختلف چه تعداد نوشتن را می‌توان از SSD انتظار داشت.

پارامترهای مهم در انتخاب هارد ssd مناسب

در ادامه به برخی ویژگی‌های مهم که در هنگام انتخاب یک هارد درایو SSD مناسب باید به آن توجه کنیم اشاره شده است:

۱. سرعت های حقیقی بالا
اگر مایلید تا از سرعت‌های حقیقی خواندن/نوشتن هارد SSD اطلاع حاصل کنید می‌توانید سری به پایگا‌های اینترنتی بزنید و گزارش‌ها و بررسی‌هایی که از محصولات سخت‌افزاری وجود دارد را بخوانید.

۲. سلول‌های چندگانه ذخیره اطلاعات  (NAND)
زمانی که قصد خرید هارد SSD دارید؛ در بازار با دو نوع هارد با سلول‌های ذخیره‌سازی اطلاعات چند لایه‌ای (MLC) و سلول‌های تک لایه (SLC) مواجه می‌شوید که تفاوت اصلی بین این دو نوع آن است که در مدل چند لایه می‌توان اطلاعات بیشتری را ذخیره کرد ولی در عوض هزینه آن بیشتر است.

۳. قابلیت عیب‌یابی ECC
همانطور که از نامش پیداست، این قابلیت یکی از کلیدی‌ترین خصوصیاتی است که یک هارد درایو SSD باید داشته باشد. بدین ترتیب هارد درایو SSD شما قادر به تشخیص ایرادات عمومی و رفع آنهاست و نتیجه اینکه دیگر با فایل‌های خراب مواجه نخواهید بود.

انواع hp ssd بر اساس حجم کاری

SSD های اچ پی بر اساس نوع حجم کاری به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. Read Intensive
  2. Mixed Use
  3. Write Intensive

در جدول زیر، دسته بندی و انواع SSD ها را مشاهده می‌کنید.

حجم‌های کاری، مشخص کننده تعداد نوشتن‌های درایو در روز (Drive Writes Per Day-DWPD) است که شما از درایو انتظار دارید. DWPD در واقع حداکثر تعداد نوشتن‌ها بر روی کل ظرفیت درایو SSD در روز و در مدت زمان ۵ سال است. یعنی ظرف مدت ۵ سال، روزانه چند بار کل SSD را پاک کرده و کل آن را دوباره رایت می‌کنیم. هر چه این عدد بالاتر باشد تحمل پذیرتر است و تعداد دفعات پاک کردن و رایت کردن بیشتر است.

SSD های Read Intensive معمولا کمترین قیمت را دارند و Endurance یا تحمل پذیری در آنها کمتر از یک (Endurance <= 1 DWPD) است. SSD های Write Intensive بالاترین کارایی نوشتن را دارند و مقدار Endurance در آنها بزرگتر از ده (Endurance >= 10 DWPD) است. SSD های Mixed Use برای حجم های کاری مناسب است که به توازن کارایی در خواندن و نوشتن نیاز دارند و Endurance در آنها بین یک و ده (Endurance > 1 and < 10 DWPD) است.

  1. Read Intensive SSD

ارزان‌ترین نوع است که برای Boot/Swap، وب سرورها و Read Caching مناسب است. SSD Endurance در آن کمتر یا مساوی با ۱ DWPD است.

Read Intensive SSD های ۱۲G SAS و ۶G SAS، ویژگی‌های انترپرایزی با قیمتی مقرون به صرفه را در سرورهای اچ پی ارایه می‌دهند. هزینه این SSD ها به ازای هر IOPS در مقایسه با HDD ها نکته جالبی است که امکان جایگرینی سریع آنها را آسان می‌کند. این SSD ها کارایی بی‌نظیری برای حجم‌های کاری با نوشتن های زیاد دارند. برخی از این حجم‌های کاری عبارتند از:

  • Boot/Swap
  • Web Servers
  • Read Caching

اگر بخواهیم روی SSD سیستم عامل نصب کنیم، چون سیستم عامل رید بالایی دارد، Read Intensive SSD مناسب است.

  1. Write Intensive SSD

دارای بالاترین Write Performance است و SSD Endurance در آن بزرگتر یا مساوی با ۱۰ DWPD است.

Write Intensive SSD های ۱۲G SAS و ۶G SAS، تحمل پذیری و Write Performance بالایی فراهم می‌کنند. این SSD ها برای محیط های انترپرایزی و Mission Critical مناسب هستند که حجم‌های کاری با خواندن و نوشتن زیاد دارند. مثلا اگر اپلیکیشن دیتابیسی داریم که رایت فوق‌العاده‌ای دارد، این SSD ها مناسبند. پس برای Business Intelligent یا BI، تحلیل داده‌های کلان و بیگ دیتا، و پردازش تراکنش‌های آنلاین یا OLTP ایده‌آل و مناسب است.

حجم‌های کاری Write Intensive عبارتند از:

  • Online Transaction Processing (OLTP)
  • Virtual Desktop Infrastructure (VDI)
  • Business Intelligence
  • Big Data Analytics
  1. Mixed Use SSD

Mixed Use SSD های ۱۲G SAS و ۶G SAS، برای حجم‌های کاری که نیاز به تعادل بین Read Performance و Write Performance دارند استفاده می‌شوند. SSD Endurance در آن بین ۱ DWPD و ۱۰ DWPD است. برای اپلیکیشن‌های High I/O مناسبند که محیط‌هایی هستند که هم با خواندن و هم با نوشتن سروکار دارند.

وقتی این SSD ها با سرورهای پرولیانت hp استفاده شوند در چالش‌های مربوط به بیگ دیتا مفید خواهند بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221