جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

روش رزرو کردن IP درDHCP سیسکو، ویندوز، لینوکس و میکروتیک{همه در یک جا}

در این پست آموزشی من قصد دارم نحوه رزرو کردن یک IP برای  دستگاه هایی مثل سرور، اکسس پوینت، ماشین های مجازی، پرینتر ها و … که نیاز دارن آدرس ثابتی در شبکمون داشته باشن رو بهت آموزش بدم.

فرض کن به عنوان  یه کارشناس یا متخصص IT در یک شرکت فعالیت می کنی و در بعضی سناریو ها باید node های شبکه IP static داشته باشن تا در هر نقطه بتونیم اونها رو با آدرسشون صدا بزنیم از طرفی هم اگر سازمانمون خیلی بزرگ باشه ما نمیتونیم تک تک روی  هر سیستم بریم و به صورت دستی IP رو تنظیم کنیم.

برای  حل این مشکل معمولا از DHCP Server استفاده میشه ولی رزرو کردن IP روی  هر سیستم عاملی تنظیمات خاص خودشو داره، من توی این مقاله نحوه راه اندازی  رزرو IP در ویندوز سرور، سرور لینوکسی، روتر میکروتیک و روتر سیسکو رو بهت یاد میدم.

فقط یادت باشه پیشنیاز این آموزش راه اندازی  DHCP Server در ویندوز سرور در سازمانه.

رزرو آدرس IP توسط DHCP Reservation ویندوز سرور

فرض کنید در شبکمون دستگاه هایی وجود دارن که بایستی همیشه یک IP ثابت داشته باشن. از طرفی میدونیم که در DHCP Server  فرایندی به نام  Lease Renewal Process وجود داره که باعث میشه در زمان های مشخصی یا در مواقعی که برخی از دستگاه ها خاموش و روشن میشه یا ارتباطشون با شبکه قطع میشه ، پس از اتصال مجدد آدرس جدیدی دریافت کنند. در نهایت اینکه برای  برخی از دستگاه های شبکه ای مثل پرینتر تحت شبکه و Access Point ها و … استفاده از آدرس IP داینامیک منطقی نیست.

اما میدونیم که فرایند تنظیم IP برای این دستگاه به صورت غیر اتوماتیک هم بسیار زمان بره. به همین دلیل ، در کنسول مدیریتی DHCP ویندوز سرور امکاونی با نام DHCP Reservation وجود داره. از طریق اون قابلیت میتونیم تعیین کنیم که یک آدرس IP مشخص فقط و فقط برای  یک دستگاه با MAC Address مشخص استفاده بشه و به هیچ دستگاه یا Node دیگه ای تعلق نگیره.

نکته:  دقت کنید عملیات Reservation IP در لایه دو انجام میشه بنابراین درکی از کاربر نداره.

ابتدا وارد کنسول مدیریتی DHCP Server در ویندوز سرور میشیم، و از ساختار درختی سمت چپ Scope مورد نظرمون رو گسترش میدیم  و بر روی  Reservations کلیک میکنیم.

از منوی باز شده New Reservation رو انتخاب میکنیم.

در پنجره New Reservation میتونید یک نام برای رزرو خود انتخاب کنید. این نام به شما کمک میکنه که در آینده به خاطر بیارید که هر رزروی  برای  کدام دستگاه تعیین شده.

در قسمت IP Address ، آدرس دلخواه رو برای رزرو از محدوده Scope تعیین کنید.

همون طور که اشاره شد ، DHCP از روی  MAC Address دستگاه می فهمه که آدرسی که باید به اون تعلق بگیره کدومه. بنابراین در فیلد MAC Address آدرس فیزیکی node مورد نظر رو که قبلا پیدا کرده ایم رو بنویسید.(چطوری؟) با روشی که این پایین بهت میگم:

·         Comment Prompt سیستم رو باز کن و یک Ping بگیر تا لاگ MAC Address در جدول ARP ذخیره بشه سپس با استفاده از دستور ARP –a محتوایات جدول ARP رو بررسی و MAC Address سیستم رو بردار.

در فیلد Desertion هم میتونید توضیحات دلخواه رو اضافه کنید.

اگر میخواید اختصاص IP ، هم در حالت DHCP و هم BOOTP صورت بگیره گزینه Both رو انتخاب کنید. در آخر با  روی  Add یک Reservation ایجاد میشه.

تبریک میگم کار تموم شد ! تا اینجا تونستی IP مورد نظرتو رزرو کنی.

حالا برای اینکه چک کنید آیا IP رزرو شده روی سیستمون قرار گرفته میتونید از ۲ دستور زیر استفاده کنید.(این دستوراتو توی سیستم هدف بزنید)

IPconfig /release برای از دست دادن و پاک شدن IP فعلی سیستم کاربرد داره.

IPconfig/renew برای گرفتن آیپی جدید از DHCP استفاده میشه میشود.

آموزش Reservation IP در DHCP سرورلینوکس

در DHCP سرورهای لینوکسی هم شما میتونید برای سرورها یا کامپیوترهای خاصی که مد نظر دارید آدرس IP رو رزرو کنید. اینکار در ویندوز به عنوان  Reservation و در لینوکس به عنوان  Fixed IP معرفی میشه. روش قطعا همون روش ویندوزیه اما با دستور انجام میشه ! کافیست که MAC Address سروری که میخواید یک آدرس ثابت دریافت کند رو داشته باشید ، شما میتونید براحتی اگر تا به حال از DHCP استفاده شده از طریق لاگهای DHCP در Syslog MAC Addressرو پیدا کنید یا از روی  کامپیوتر مورد نظر با دستور ifconfig آدرس سخت افزاری رو یادداشت کنید . بعد از اینکه آدرس مورد نظر رو پیدا کردید باید فایل تنظیمات DHCP سرورلینوکس رو باز کنید ؛ این فایل به اسم dhcpd.conf  در دایرکتوری etc و مسیر نصب DHCP شما وجود داره :

sudo nano /etc/dhcp3/dhcpd.conf

بعد از وارد کردن دستور بالا و وارد شدن به محیط ویرایشگر متنی ، موارد زیر رو در فایل وارد کنید :

host modirshabakeh-srv {
hardware ethernet 00:1F:6A:21:71:3F;
fixed-Address 10.10.10.20;
}

در بالا ما یک host به نام modirshabakeh-srv با MAC Address ای که بصورت فرضی وارد کردیم رو مشخص کردیم که همیشه یک آدرس IP ثابت به شکل ۱۰.۱۰.۱۰.۲۰ رو از DHCP ما دریافت کنه . دقت کنید که این محدوده آدرس IP رو بایستی قبلا در ساختارتون وارد کرده باشید . سپس سرویس DHCP رو با یکی از دستورات زیر restart می کنیم و منتظر نتیجه قطعی میمونیم …

service dhcpd restart

یا

sudo /etc/init.d/dhcp3-server restart

آموزش Reservation IP در DHCP میکروتیک

در روترهای میکروتیک رزرو کردن IP به همون شکل ویندوزی انجام میشه با این تفاوت که خود روتر میکروتیک MAC Addressکلاینت رو در حافظه ذخیره داره و فقط کافیه اونو انتخاب کنیم. روش رزرو IP در میکروتیک به شرح زیره:

از منو IP زیر منو DHCP-Server رو انتخاب کنید

سپس در زباونه  leases لیست کلاینت هایی رو میبینید که از DHCP ای پی گرفتند.

هر اینترفیسی رو که میخواید IP اون ثابت باشه روی  اون کلیک کرده و گزینه make static رو زده و سپس ok رو بزنید تا IP برای  اینترفیس رزرو بشه..

اما ممکنه بخواید IP سیستم هاتون رو بصورت مرتب شده بچینید. مثلا به سیستم اول ۱۹۲.۱۶۸.۸۸.۱ و سیستم دوم ۱۹۲.۱۶۸.۸۸.۲ و …رو اختصاص بدید. برای  این کار روی  rule ایجاد شده دو بار کلیک کرده و در تب General مقدار Address رو روی  IP مورد نظر قراره بدید و okرو بزنید.

اگر IP که وارد می کنید در اون لحظه به سیستم دیگه ای اختصاص داده شده باشد با ارور مواجه میشید. در این صورت باید یا اون سیستم رو جدا کنیم یا بوسیله همین روش به اون سیستم IP دیگه ای اختصاص بدیم تا IP مورد نظرمون آزاد بشه.

آموزش Reservation IP در DHCP سیسکو

اگر بخواهیم یک IP خاص رو برای  host رزرو کنیم باید در روتر دستورات زیر رو ست کنیم:

IP DHCP pool : یک استخر IP هست که باید نام متناسبی برای  اون انتخاب کنیم که یونیک باشه یعنی نمیتونه با نام pool اصلی ما یکی باشه.

Host : باید رنج IP شبکه و subnet mask رو انتخاب کنیم.

client-identifier : شناسه مشتری که تعریف خاصی داره ولی برای سادگی بدونید که همون MAC Address کلاینته که کد هگز ۰۱ در ابتدای اون اضافه شده. همین!

 hardware-Address : آدرس سخت‌افزار MAC Address کلاینته. اکثر دستگاهها همون دستور client-identifier براشون کافی و اوکیه.

default-Router : آدرس خروجی پکت ها (Default Gateway) در اون ست میشه.

dns-server : آدرس IP DNS در این قسمت ست میشه.

domain-name : نام دامین مورد نظرمونو بهش میدیم.

IP DHCP pool MODIRSHABAKEH1

host 192.168.1.10 255.255.255.0

client-identifier 01AB.CDEF.1234.56
OR
hardware-Address ABCD.EF12.3456 ethernet

default-Router 192.168.1.1

dns-server 192.168.1.200 192.168.1.201

domain-name modirshabakeh.com


برای   حذف تک IP ازدستور زیر استفاده میکنیم.

 

R1(config)#IP DHCP excluded-Address 192.168.1.10

برای  حذف محدوده IP ازدستور زیر استفاده میکنیم.

R1(config)#IP DHCP excluded-Address 192.168.0.1 192.168.0.5

خب تا اینجا ما موفق شدیم توی سازمان یا شرکتمون یک IP خاص رو به node مد نظرمون انتصاب کنیم. با یادگیری این کار قدم بزرگی در یادگیری کار با DHCP Server برداشتی. 

امیدوارم که این مقاله برات مفید بوده باشه . اگه اینطور بوده لطفا اونو با دوستات به اشتراک بذار تا اونا هم استفاده کنند درضمن خوشحال میشم اگه چیزی هست که من فراموش کردم و تو میدونی و میتونه به بقیه کمک کنه، تو کامنتها بنویسی …

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221