جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

نحوه پارتیشن بندی هارد از طریق ویندوز

 

از بهم ریختگی اطلاعات هارد کامپیوترت کلافه شدی؟ برای پیدا کردن فایل مورد نظرت زمان و انرژی زیادی از دست میدی؟ سیستم عاملت مشکل پیدا کرده و نگران از دست دادن سایر اطلاعاتت هستی؟ هارد دیسک نو خریدی و نمیدونی چطور باید پاریشن بندیش کنی؟ میخوای با همه این مشکلات خداحافظی کنی؟

من بهت کمک میکنم تا با صرف کمترین زمان ممکن و قدم به قدم دستی به سر و روی هاردت بکشی و اونو پارتیشن بندی کنی.

تا انتهای این مطلب رو بخون و اگه کارت رو راه انداخت ایمیلت رو برای من تایپ کن تا خبر بروز شدن سایت و مطالب جدید رو بهت بدم. مطمئن باش قرار نیست ایمیل های زیادی دریافت کنی و اینباکست شلوغ و کلافه کننده بشه.

بهترین و سریع ترین راه برای پارتیشن بندی بدون استفاده از نرم افزار، راست کلیک کردن روی My Computer و انتخاب گزینه Disk Management هست.

سه نوع پارتیشن داریم

۱) Primary

۲) Extended

۳) Logical

 قرار هست در پارتیشنPrimary ، فایل های بوت ویندوز قرار بگیره، در واقع توانایی  نصب ویندوز روی این نوع پارتیشن وجود داره . دقت کن که باید حتماً از حروف C و D برای نامگذاریش استفاده کنی و البته در صورتی که پارتیشن های bootable  بیشتری نیاز داری میتونی به ترتیب از حروف E و F هم استفاده کنی. در واقع در صورتی که پارتیشن بندیت از نوع MBR باشه میتونی حداکثر چهار تا پارتیشن از نوع Primary ایجاد کنی و یا چهار تا سیستم عامل هم زمان روی هاردت داشته باشی. البته بهتره بگم یا میتونی چهار تا پارتیشنPrimary  داشته باشی و یا یک پارتیشن Primary  و یک پارتیشن Extended .

پارتیشن های Extended قابل قسمت به پارتیشن  های Logical هستن. وقتی هارد رو به کامپیوتر وصل میکنی بصورت پیش فرض یک پارتیشن Primary برای ویندوز در نظر گرفته میشه.

وقتی که تو برای هارد دیسکت چند پارتیشن Primary در نظر میگیری در هر زمان تنها یکی از اونها میتونه به حالت Active یا فعال باشه و بقیه به حالت مخفی یا Hidden هستن. این پارتیشن ها بصورت فیزیکی در هارد دیسک وجود دارن اما در سیستم عامل دیده نمیشن. پارتیشن های Primary از دسترس همدیگه خارج هستن و به این دلیله که در صورت آسیب دیدن و یا ویروسی شدن یکی از سیستم عامل ها برای بقیه مشکلی پیش نمیاد و میتونن به راحتی به کار خودشون ادامه بدن.

اصلاً چرا پارتیشن بندی؟

پارتیشن بندی مثل مرتب کردن قفسه های یه کتابخونه به تو کمک میکنه تا کتابهای مرتبط رو کنار هم در یک قفسه قرار بدی و با این کار در صورتی که سیستم عاملت دچار مشکل شد احتمال از دست دادن و یا آسیب دیدن اطلاعات دیگه رو بسیار پایین میاری. در واقع پارتیشن بندی بهت کمک میکنه از تمام فضای هاردت بتونی استفاده کنی.

اگه هاردت رو تازه خریدی و روی سیستمت نصب کردی قطعاً بدون پارتیشن بندی نمیتونی ازش استفاده کنی. البته در اینصورت در حین نصب سیستم عامل همزمان پارتیشن بندی براحتی قابل انجامه.

بد نیست بدونی کلاً دو روش پارتیشن بندی وجود داره. یکی روش MBR که مخفف عبارت Master Boot Record هست و روش قدیمی تری هست که برای هارد دیسک هایی با ظرفیت کمتر از ۲ ترابایت قابل استفاده است. توی این روش حداکثر ۴ پارتیشن Primary  میتونی داشته باشی.

و دوم روش GPT که مخفف عبارت Guide Partition Table هست که در مقایسه با روش قبلی روش جدیدیه و نه تنها توی این روش با محدودیت ظرفیت هارد مواجه نیستی بلکه با انعطاف و قابلیت بیشتری پارتیشن بندی رو انجام میدی. اطلاعات مربوط به پارتیشن ها روی خود پارتیشن ها قرار میگیره و مثل روش MBR روی سکتورهای مخفی ذخیره نمیشه.

و اما انتخاب فرمت مناسب!

درسته که اینجا تصمیم دارم پارتیشن بندی در ویندوز رو برات توضیح بدم اما بد نیست بدونی که فرمت مناسب برای انواع سیستم عامل ها باهم متفاوته. مثلاً در صورتی که قصد داری ویندوز ۹۵، ویندوز ۹۸، ویندوز ۲۰۰۰ و یا ویندوز XP نصب کنی لازمه که فرمت FAT32 رو انتخاب کنی.

همینطور برای سیستم عامل های دیگه ی شرکت مایکروسافت مثل ویندوز ۷، ویندوز  ۸، ویندوز ۱۰ نیاز به فرمتی با سرعت بالاتر و قابلیت های بیشتر که این OS ها ازش پشتیبانی کنن داری. پس فرمت NTFS رو انتخاب کن.

البته یادت باشه در صورتی که قراره با فایل های حجیم تر از ۴ گیگابایت کار کنی بهتره از فرمت NTFS استفاده کنی چرا که فرمت FAT32 قابلیت نگهداری از فایل های کمتر از ۴ گیگابایت رو داره.

و اما لینوکس جان هم از فرمت ext3 پشتیبانی میکنه و این فرمت در سیستم عامل های دیگه شناسایی نمیشه!

نهایتاً اگر انتخاب سیستم عاملت فقط مکینتاش هست باید از فرمت Mac OS Extended استفاده کنی.

بریم سر اصل مطلب :  Disk Management

خب حالا که اطلاعاتی در مورد پارتیشن بندی و پارتیشن ها بدست آوردی نوبت اولین قدمه.

نه نه، قبل از اولین قدم مطمئناً یادت هست که اگه داری پارتیشن بندی هاردت رو تغییر میدی حتماً از اطلاعاتت بکاپ تهیه کنی دیگه؟

حالا روی My Computer راست کلیک کن و با انتخاب گزینه Manage از پنجره باز شده فلش کوچیک کنار گزینه Storage رو باز کن تا بتونی Disk Management رو پیدا کنی. روش کلیک کن تا با پنجره ای شبیه به تصویر زیر مواجه بشی.

برای رسیدن به این مرحله از یه روش دیگه هم میتونی استفاده کنی و اون اینه که کلید های میانبر Windows + R رو فشار بدی و در پنجره باز شده  devmgmt.msc رو تایپ کنی و کلید Enter رو فشار بدی.

با راست کلیک روی پارتیشن مورد نظرت و انتخاب Shrink Volume اطلاعات موجود در اون پارتیشن رو از دست نمیدی و فقط با فضای خالیه موجود میتونی تقسیم بندی های بیشتری انجام بدی.

پس توی این مرحله در قسمت Enter the amount of space to shrink in MB میزان حجم مورد نیاز برای پارتیشنت رو مشخص کن و در نهایت روی گزینه Shrink کلیک کن. با توجه به نوع هاردت و سرعتش این مرحله ممکنه مدتی زمان ببره.

از طرفی اگه پارتیشنی رو نیاز نداری و یا خالی از اطلاعاته با راست کلیک و انتخاب گزینه Delete Volume اون رو حذف کن و در صورت تمایل از اون فضای حذف شده چند پارتیشن جدید بساز.

پس حالا با راست کلیک مجدد روی پارتیشن حذف شده گزینه ی New Simple Volume رو انتخاب کن. همینطور اگه درایو مورد نظرت با رنگ مشکی یا unallocated نمایش داده شده در واقع این فضا تخصیص یافته نشده یا فضای خالی هست و میتونی با راست کلیک روی اون و انتخاب گزینه New Simple Volume و Next در پنجره باز شده به مرحله بعد بری.

توی این مرحله میزان حجمی که قراره به پارتیشنت اخصاص بدی رو مشخص کن، در پنجره بعد در قسمت Assign the following drive letter نام درایو مورد نظرت رو انتخاب کن و Next رو بزن.

حالا در پنجره Format partition با انتخاب گزینه format this volume with the following setting در قسمت File System  گزینه NTFS رو انتخاب کن. البته با توضیحاتی که ابتدای این متن برات آوردم میتونی با توجه به سیستم عاملت فرمت مناسب رو انتخاب کنی. اجازه بده قسمت Allocation unit size به حالت Default بمونه و نام پارتیشن مورد نظرت رو در Volume label تایپ کن. تیک دو گزینه آخر رو هم بزن و با کلیک روی Next به مرحله آخر و Finish برس.

جمع بندی

توی این مطلب من سعی کردم بهت کمک کنم تا خودت هارد دیسکت رو پارتیشن بندی کنی و با وارد شدن به پنجره Computer Management، انتخاب گزینه Disk management و بقیه مراحل تا انتها پیش بری. امیدوارم بدون مشکل این کارو انجام داده باشی. اما اگه توی هر مرحله سوالی برات پیش اومد میتونی این پایین از من بپرسی. فکر میکنی چه مطلب یا نکته ای رو از قلم انداختم؟

فکر میکنی این مطلب میتونه به دوستات کمک کنه تا خودشون هارد دیسک شون رو پارتیشن بندی کنن؟

پس این متنو باهاشون به اشتراک بذار.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221