جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

چه کابل شبکه ای بخریم؟

مدلهای مختلفی از کابل شبکه تولید میشه، ولی واقعا کدومش مناسبتره؟ برای تو هم پیش اومده که در انتخاب کابل شبکه مناسب گیج بشی؟ واقعا چه نوع کابل شبکه ای برای مشتری من مناسبه؟ چه مدل کابل شبکه ای پیشنهاد بدم؟ تفاوتهای این همه کابلهای مختلف شبکه مثل CAT5 و CAT6 و CAT7 چیه؟ کدومو برای کی و کجا استفاده کنم؟ قیمتهاشون چه فرقی دارن باهم؟ دنبال یه توضیح جامع بدون شاخ و برگ اضافی هستی؟

این کابلها همشون زیرمجموعه کابل TP و چهار زوجی هستن.یعنی چهار زوج سیم داخلشونه.ولی از نظر قیمتی مدل CAT5 از همه ارزونتر و قدیمی تره و کابل کشی اون هم آسونتره.اما سرعت بالای ۱۰۰مگابیت در ثانیه رو پشتیبانی نمیکنه مگر اینکه مدل CAT5E یا CAT6 و بالاتر رو استفاده کنی. CAT7 هم فقط کاربرد صنعتی داره و استفاده از اون در پروژه های مسکونی و تجاری اداری معمولی اصلا منطقی نیست.البته با استفاده از CAT7 حتی به سرعت ۱۰۰Gbps هم دست پیدا میکنی.

در حالی که امروزه شبکه های وایرلس یا بی سیم به شدت محبوب و مورد استفاده هست ولی همچنان کابل شبکه مسی، رسانه اصلی زیر ساخت شبکه هایی هست که ریسک امنیتی وای فای یا عدم اطمینان کامل به برقراری دائمی شبکه بی سیم رو نمی پذیرن.البته که در کنار این نوع کابلها، استفاده از فیبر نوری و ماژولهای SFP هم روز به روز در حال گسترشه.

میدونستی که اون پایین یه فرم دریافت ایمیل هست که اگه ایمیلتو ثبت کنی مطالب مورد علاقت برات ارسال میشه؟ (البته بدن مزاحمت وارسال ایمیل های زیاد!)

از کجا بفهمم کابل مورد نظرم، از چه نوعیه؟

دقیقا در هر یک فوت یا یک متر روی کابل نوشته ای چاپ شده که این اطلاعات داخلش قرار داره.

در شکل مشخصه که کابل از نوع CAT5E و ۴ زوجی و UTP و سربندی آن با استاندارد ۵۶۸A انجام شده

حلقه های کابل در بازار به صورت ۳۰۵ متری(۱۰۰۰فوت) و یا ۵۰۰ متری موجود هستند ومعمولا کمتر به صورت تکه های با متراژ کمتر به فروش میرسند.

کابل CAT5

کابل CAT5 بسیار انعطاف پذیر و دارای استاندارد قدیمیه وتا سرعت ۱۰۰Mbps رو پشتیبانی میکنه.کابل کشی با استفاده از این کابل بینهایت راحت و بی دردسره.

ساختار داخلیش به صورت چهار زوج درهم تنیده هست.تنیدگی یا پیچش زوجها در هم به خاطر کاهش cross talk یا همشنوایی هست که باعث ایجاد ضعف در سیگنال یا signal attenuate میشه.البته اینم بدونید که این در هم تنیدگی در CAT5 از بقیه مدلهای بعدی بسیار کمتر هست.

کابل CAT5E

طبیعیه که به مرور زمان نیاز به شبکه های ۱۰۰۰Mbps باعث شد که هم کابلهای CAT6 روانه بازار بشه و هم یک نسخه با پشتیبانی فرکانسی بالاتر از CAT5 به اسم CAT5E.

این کابل از کیفیت ساخت بالاتری بهره میبره و حتی امروز در دهه سوم قرن ۲۱ برای کابل کشی مسکونی یا اداری تجاری ساده، بهترین گزینه هستش.من خودم، در شرکت و خونه و انبار، و کلیه مکانهایی که تصمیم گیری باخودم هست از این نوع کابل استفاده میکنم.بخصوص که از نظر قیمتی بسیار مناسب تر از CAT6 هستش و کابل کشی بسیار آسونتری رو تجربه میکنی.

کابل CAT6

این کابل برای شبکه ۱۰۰۰Mbps حداقل، طراحی و ساخته شده و در فرکانس ۶۵۰Mhz کار میکنه.

ساختارش اینجوریه که وسط ۴ زوج یه جداکننده پلاستیکی هستش که هر زوج رو از زوج دیگه جدا میکنه و باعث بهبود خیلی زیاد در همشنوایی میشه و در نتیجه کیفیت ارسال به شدت افزایش پیدا میکنه.

البته که از اون طرف، کابل کشی به دلیل انعطاف پذیری پایینتر در کابل، سخت تر میشه.

جالبه بدونی که اگه از این کابل در فاصله تا ۵۵ متری استفاده کنی، میتونه بهت سرعت ۱۰Gbps بده!

مساله دیگه ضخیم تر بودن تک رشته های CAT6 هستش که باعث میشه در سر سوکتهای RJ45 که برای CAT5 ساخته شده، به راحتی سربندی نشه.البته با خرید سوکت RJ45 طراحی شده برای CAT6 این مشکل حل میشه.

در مورد قیمت هم که واضحه قیمت CAT6 نسبت به CAT5e گرونتر هستش و در نتیجه پروژه و شبکه طراحی شده هم گرونتر تموم میشه. ولی امروزه این نوع کابل محبوب ترین نوع کابل هستش.

کابل CAT6a

مخفف کلمه augmented به معنای تکمیل شده هستش. برعکس اون چیزی که همه تصور میکنن، این کابل مصرف خونگی و پروژه های ساده رو نداره و بیشتر کاربرد صنعتی داره.

این کابل تا فاصله ۱۰۰ متری میتونه سرعت ۱۰Gbps رو انتقال میده بدون هیچ مشکلی.رشته های این کابل ضخیم تره و حفاظ الکتریکی بهتری هم داره. و البته قیمت بسیار بالاتر از مدلهای قبلی.

کابل CAT7

در فواصل عادی تا ۱۰۰ متر سرعت انتقال داره در این مدل کابل، ۱۰Gbps هستش و اگر از متراژ زیر ۱۵ متر استفاده کنی به سرعت ۱۰۰Gbps دست پیدا میکنی!!!

ناگفته پیداست که این نوع کابل بهتره فقط در مراکز داده و زیرساختی استفاده بشه و استفاده در پروژه های مسکونی و اداری تجاری معمولی ناشی از ضعف اطلاعاتی طراح و مشاور پروژه هست.

جالبه بدونی که برای سربندی این نوع کابل نمیتونی از RJ45 استفاده کنی بلکه باید از سوکت GG45 استفاده کنی.

سوکت مادگی GG45 مخصوص استفاده در سوکت زنی CAT7

کابل CAT7 دارای ساختار فیزیکی بسیار محکم و با انعطاف پذیری بسیار پایینه و سرعت عمل در اجرای پروژه رو پایین میاره و کار رو بسیار سخت میکنه. بخصوص سربندی این نوع کابل هم سخت تر هست.

CAT7a

این استاندارد مربوط به سال ۲۰۱۰ هست و فرکانس ۱۰۰۰Mhz رو پشتیبانی میکنه که در نتیجه اون، دستیابی به سرعت ۴۰Gbps به راحتی محقق شده.

CAT8

در استاندارد CAT8 برعکس تصور عموم، اصلا سرعت افزایش پیدا نکرده و فقط فرکانس تحت پوشش کابل افزایش پیدا کرده که باعث کاهش ۳۲ برابری همشنوایی و نویز در کابل شده و سرعت در همون محدوده تا ۴۰Gbps باقی مونده.

طبیعتا این کابل اصلا به درد مصارف معمول نمیخوره و فقط باید در کابل کشی صنعتی و دیتا سنتر اونهم با متراژ زیر ۳۰ متر استفاده بشه.

فرکانس کاری این کابل در محدوده ۲۰۰۰Mhz هستش که همونطور که گفتم باعث افزایش کیفیت ارسال میشه.

نکته جالب در مورد CAT8 این هست که این کابل با CAT6a سازگاری داره و از RJ45 به عنوان سوکت سربندی استفاده میکنه. برای همین به نظر میاد به سرعت بتونه جایگزین CAT7 و CAT7a بشه.

پادکست صوتی

پیشنهاد میکنم به این پادکست صوتی که در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان دوره سیسکو ۲۰۲۰ ضبط شده گوش بدین.

متن سوال این بوده:((خسته نباشید ببخشید یک سوال از درس سیسکو داشتم، وقتی که میخواهیم کابل شبکه خریداری کنیم روی کابل ها نوشته که از چه استاندارد های ۸۰۲٫۳ استفاده میکنه یا اینکه این کابل های tp همه ی استاندارد های شبکه های ethernet منظور ۱۰ ، ۱۰۰ ، ۱۰۰۰ mbps را ساپورت میکنه ؟))

زمان انتخاب فرا رسید!

اما کدوم کابل مناسب تره؟

همونطور که هیچ جوابی برای کدوم کامپیوتر یا روتر یا سوییچ مناسب تره وجود نداره، برای این سوال هم جواب درستی که برای همه، کاربرد داشته باشه وجود نداره.

از دید اقتصادی، مسلما برنده این مقایسه، CAT5e خواهد بود.البته در سالهای اخیر انقدر نولید CAT6 بالا رفته که تفاوت قیمتی بسیار کاهش پیدا کرده.

همینطور، CAT5e در هنگام کابل کشی، در پیچها و چرخشها بهترین انعطاف پذیری رو میده. پیشنهادم اینه که برای پروژه های شخصی، حتما و بی شک از این مدل کابل استفاده کنین.

در پروژه های دیتا سنتری (مراکز داده) اگر در بودجه محدودیتی وجود نداره حتما و قطعا بهترین گزینه استفاده از CAT7 و از اون بهتر، CAT8 هست.

در پروژه های معمولی اداری تجاری موجود، علاقه عمومی به استفاده از کابل CAT6 هستش و معمولا شرکتها در اجرا، مخالفتی با این قضیه نمیکنن چرا که ممکنه متهم به عقب بودن از تکنولوژی روز بشن.

جمع بندی:

در این پست انواع مختلف کابل شبکه رو باهم بررسی کردیم.قطعا انواع کم کاربرد دیگری هم وجود دارن.

ازت میخوام اگر مطالب این پست برات مفید بوده و فکر میکنی میتونه به درد بقیه هم بخوره همین الان با زدن دکمه اشتراک پایین یا بالای متن، به اشتراک بزاری.

به نظر تو چیزی هست که داخل این متن از قلم افتاده باشه و به درد خواننده های دیگه ای مثل خودت بخوره؟ یا سوالی داری که الان توی ذهنت درحال چرخشه؟ لطفا همین الان این پایین، در “دیدگاه ها” بنویس.

4 پاسخ

  1. سلام آقای وارسته مطلبی را که گذاشتید را با دقت خوندم فوق العاده بود و من در واقع برای بدست آوردن همچنین مطلبی باید حدود یک هفته فقط تحقیق میکردم باور میکنید بنده اصلا سوکت CG45 تا حالا به گوشم نخورده بود اما مطلب شما خیلی بهم کمک کرد انشاالله که شاد پیروز باشید

  2. سلام خیلی خوب و جامع و کامل بود فقط یه سوال داشتم
    که کابل های cat5و cst5eوcat6 تا چه مسافتی رو بدون افت فرکانس جواب میده ؟
    در کل بهترین مسافت برای استفاده از هرکدوم از این مدل کابلها چه مسافتی است ؟

    با تشکر از زحمات شما

    1. ببین عزیز جان.
      تمام این کابلها در بهترین شرایط ماکزیمم متراژ بردشون ۱۰۰ متر هستش.البته بعضی تکنولوژیها و استانداردها هم هست که حتی متراژ باید پایینتر باشه.مثلا ۱۵ متر داریم.
      اینجوری نیست که فقط ۱۰۰ متر باشه ها ولی توصیه تکنیکی این هست.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221