جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

آموزش نصب و راه اندازی سیستم تلفنی ایزابل

سیستم تلفنی ایزابل چیست ؟

سیستم تلفنی ایزابل یکی از محبوترین سیستم تلفنی های موجوده که حداقل در ایران طرفدارای زیادی داره . این که ایزابل چیه و سر و کله اش از کجا پیدا شده شاید برای شما هم جالب باشه پس قبل از اینکه برم سراغ نصب و راه اندازی این نرم افزار یه سری به تاریخچه سیستم تلفنی ایزابل می زنیم.

ایزابل یک نرم افزار تلفنی رایگان و متن بازه که هسته تلفنی آن Asterisk  هست.

استریسک ( Asterisk ) محبوب ترین نرم افزار تلفنی مبتنی بر voip  هست که شرکت دیجیوم برای سیستم عامل لینوکس تولید کرد ، (برای آشنایی با مفهوم VOIP می تونی این لینک را بخونی ) . نرم افزار استریسک خیلی قدرتمند و کامله ولی کار کردن باهاش نیازمند اینکه تو یه متخصص خبره باشی که سر از محیط  کامندی و کد نویسی های خاص اون در بیاری …بنابراین به خودی خود به دلیل نداشتن یه واسط کاربری گرافیکی استفاده از این نرم افزار خیلی سخت بود، ولی خبر خوب اینکه به دلیل متن باز بودن این نرم افزار خیلی از شرکتها تصمیم گرفتند برای استریسک یه واسط کاربری گرافیکی طراحی کنند.

یکی از  واسط های کاربری استریسک الستیکسه ، الستیکس به غیر از سیستم تلفنی شامل نرم افزارهای کاربردی  زیادی هست که باعث میشه راه اندازی یک سیستم تلفنی کامل با دانشی کم به راحتی میسر بشه، از میون این این نرم افزار ها میتونیم به Hylafax ،  Agenda ، Mail server ، Open fire اشاره کنیم.

الستیکس چند سال پیش به شرکت ۳cx واگذار شد.

Issabel همون الستیکس جدیده

 در حال حاضرپروژه  الستیکس توسط تیم دیگه ایی به نام ایزابل  (issabel)  در حال توسعه است. البته باید به این نکته اشاره کنم که issabel نسبت به الستیکس نسخه ۴   تغییر زیادی نکرده ولی فعلا آینده از آن ایزابله .

[mailerlite_form form_id=4]

نصب و راه اندازی ایزابل

حداقل سخت افزار مورد نیاز برای نصب ایزابل 

هسته نسخه ایزابل از توزیع لینوکس Centos 7.2 استفاده می‌کنه و بنابراین هم به صورت ۶۴ بیتی و هم به صورت ۳۲ بیتی قابل نصبه.

از اونجایی که  Centos 7 برای اجرا نیاز به یک هسته پردازنده X86، یک گیگا بایت رم و ۱۰ گیگا بایت هارد دیسک داره پس سیستم تلفنی ایزابل رو می‌تونی با همین سخت افزار کم راه اندازی کنی اما یادت باشه اگه تعداد تماس همزمان و یا ضبط تماس زیادی داری باید منابع سخت‌افزاری بیشتری برای مرکز تلفنیتون در نظر بگیری . به طور معمول  با یک پردازنده دو هسته و دو گیگ رم می‌توانی تا ۷۰ تماس را به صورت همزمان راحت مدیریت کنی .

انتخاب بستر مناسب برای نصب ایزابل 

خب حالا ما نیاز به یک کامپیوتر یا ماشین مجازی داریم که نصب فایل ISO که شامل سیستم عامل، بانک اطلاعاتی، وب سرور و نرم افزار ایزابل هست را روی آن انجام بدیم. اول از همه باید فایل ISO نرم افزار ایزابل را داشته باشیم یا آن را دانلود کنیم. آخرین نسخه ایزابل را می تونی از این لینک دانلود کنی .

اینکه ایزابل را بر روی ماشین مجازی نصب کنی یا بر روی یک سرور فیزیکی کاملا بستگی به پروژه تو داره ، فقط یادت باشه به محض نصب این نرم افزار هارد فرمت میشه و از اول پارتیشن بندی میشه.

اگر قصد نصب ایزابل بر روی سرور فیزیکی را داری ،بعد از دانلود ISO ایزابل می تونی اون را بر روی CD رایت کنی یا یه فلش را Bootable کنی و فایل ISO را روی اون قرار بدی اما برای نصب بر روی ماشین مجازی کافیه بعد از اختصاص منابع تنظیمات CDROM را روی مسیر فایل ISO که در پوشه کامپیوترته، مسیر دهی می کنی.

مراحل نصب 

۱٫بعد از بوت شدن سرور و یا ماشین مجازی ما این تصویر را می بینیم. در این مرحله باید حرف   i را به صورت حروف بزرگ وارد کنی و بعد کلید ایتنر را بزنی تا وارد مراحل نصب بشی.

۲٫ بعد از چک کردن سخت افزار وارد این مرحله میشی که ازت می‌خواد انتخاب کنی در طی روند نصب از چه زبانی استفاده کنی .پس زبان مورد نظرت را انتخاب کن و وارد مرحله بعد شو.

۳٫ خب این بخش منوی اصلی تنظیمات اولیه نصب ایزابله که باید یکی یکی اون ها را باز کنی ، تنظیمات لازم را انجام بدی و در نهایت به مرحله بعد بری…

باهم این منو را بررسی می کنیم و تنظیمات هرکدوم را انجام میدیم.

  • DATA&TIME

           گزینه Date & Time تنظیمات مربوط به منطقه زمانیه که با انتخاب Asia -Tehran  تنظیمات اونو را انجام میدیم (البته اگه در ایرانی!!!) و بعد گزینه Done را میزنیم  تا دوباره وارد منوی اصلی بشیم.

  • Installation source

          در قسمت Installation source  فایل ایزابل اضافه شده به صورت Local media انتخاب شده که می‌توانی این فایل را از طرق دیگر هم اضافه کنی.

  • Software selection

با انتخاب گزینه Software selection می‌تونی ورژن استریسک مورد نظر برای نصب را انتخاب کنی.

یکی از امکانات اضافه شده به ایزابل نسبت به الستیکس اینکه ما می تونیم ماژول CallCenter را در این قسمت نصب کنیم

یکی دیگه از این امکانات دوست داشتنی ایزابل انتخاب گزینه نصب Sangoma Wanpipe Drivers هست.

از این درایور برای ارتباط کارت های آنالوگ و دیجیتال شرکت سنگوما با سیستم عامل لینوکس و استریسک استفاده می‌شه.

نکته با اهمیت اینکه قبلا در الستیکس ۴ ما مجبور بودیم نصب CallCenter و درایور کارتهای سنگوما را به صورت دستی انجام بدیم که دردسرهای خودشم را داشت .

  • Installation destination

در مرحله Installation destination باید تنظیمات انتخاب دیسک مورد نظر برای نصب، پارتیشن بندی و همچنین اضافه کردن پارتیشن دلخواه به سرور را انجام بدی.

این مرحله را می تونی به دو روش انجام بدی :
  • Automatically Configure Partitionnig

روش اول برای کسایی هست که یکم تنبل تشریف دارن.

با انتخاب این گزینه خود نرم افزار زحمت فرمت و پارتیشن بندی هارد دیسک اختصاص داده شده به سرور را میکشه اما یادت باشه یه کارشناش هیچ وقت هیچ چیزی را روی حالت اتوماتیک نمیذاره و ترجیحا خودش تنظیمات را انجام میده.

  • I will configure partitioning

بعد از انتخاب این گزینه تصویری مشابه تصویر زیر را می بینی.

در این بخش نوع پارتیشن بندی را به صورت استاندارد انتخاب می کنیم و بعد با انتخاب گزینه “+” به ترتیب پارتیشن های مورد نظرمون را می سازیم.

پیشنهاد من برای این کار ساختن پارتیشنهایی با مشخصات زیره :
  • /Boot

فضای کافی برای پارتیشن بوت حدود ۵۰۰ مگه .

  • Sawp

Sawp مقدار از فضای هارد دیسکه که در مواقع ضروری به کمک رم میره این مقدار بهتره ۱/۵ تا ۲ برابر مقدار رم دستگاهت باشه . مثلا اگه ۳ گیک رم داری ۴٫۵ تا ۶ گیگ فضا برای sawp کافیه

  • /  یا  Root

بهتره تمام فضای باقیمونده از هارد دیسک رو به ROOT اختصاص بدی اگه در قسمت Capasity عددی را انتخاب نکنی همه فضای باقیمونده را به root میده. البته می تونی پارتیشن /var را نیز از rootجدا کنی ، برای این کار به root یه فضای ۳ تا ۵ گیگی بده و تمام فضای باقیمونده را به /var اختصاص بده مثل شکل زیر.

نکته :

فایل سیستم همه پارتیشن ها را ext4 قرار بده به غیر از swap که خود swap هست.

در اخر کلید Done را بزن.

  • Network & hostname

این گزینه برای تنظیمات مربوط به کارت شبکه سیستم تلفنی ایزابله.برای اینکه IP مورد نظرت را به صورت دستی به کارت شبکه اختصاص بدی باید مراحل زیر را انجام بدی.

  1. Host Name را انتخاب کن.
  2. روی گزینه  Configure کلیک کن.
  3. از سربرگ IPv4 Settings گزینه Method را روی حالت Manual قرار بده و در قسمت Addresses ادرس IP و مشخصات شبکه ات را وارد کن.
  4. بهتره در قسمت IPv6Settings گزینه Method را روی حالت Ignore قرار بدی
  5. در سربرگ General تیک حالت Automatic را بزن.
  6. کلید Save را فشار بده.
  7. کلید Done را انتخاب کن.

خب تنظیمات اولیه در منوی اصلی در هیمن حد کافیه ، حالا باید گزینه Begin installation را انتخاب کنی تا وارد مراحل نصب سیستم تلفنی ایزابل بشی.

  • در این مرحله باید یه Password برای کاربر Root سیستم تعیین کنی و در صورت نیاز می تونی غیر از کاربر Root یه کاربر دیگه هم در قسمت User creation ایجاد کنی

بعد از اینکه پسورد کاربر Root را انتخاب کردی باید منتظر بمونی تا فرایند نصب کامل بشه.

  • بعد از اینکه نصب به صورت کامل انجام شد باید یهPassword  برای  Database سرور VOIP خود اختصاص بدی. لازمه بگم سیستم تلفنی ایزابل از پایگاه داده Maria DB استفاده می‌کنه
  • در این بخش پسورد مورد نظر برای ورودی از طریق وب را تعیین کن و کلید اینتر را برای تایید بزن .مرحله بعد تایید پسورد پنل وب admin هست که دوباره باید تکرار کنی

خوب تبریک میگم .بالاخره مراحل نصب تموم شد

حالا در صفحه ایی که جلوته کافیه با یوزر و پسورد ROOT لاگین کنید.

نکته :

خب اگه یادت باشه گفتم یکی از دلایل محبوبیت ایزابل محیط گرافیکی اونه ، برای دیدن این محیط کاربردی دوست داشتنی کافیه یه مرورگر باز کنی و IP کارت شبکه ایزابل را در اون بزنی .

خوب حالا با زدن یوزر و پسوردی که برای پنل وب admin تعیین کردی می تونی به محیط گرافیکی کانفیگ ایزابل لاگین کنی.

خب امیدوارم که این مقاله برات مفید بوده باشه . اگه اینطور بوده لطفا اونو با دوستات به اشتراک بذار تا اونا هم استفاده کنند درضمن خوشحال میشم اگه چیزی هست که من فراموش کردم و تو میدونی و میتونه به بقیه کمک کنه، تو کامنتها بنویسی …

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221