جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

ارتباط تلفنی شعبات مختلف یک سازمان با استفاده از تکنولوژی ویپ

در پست های قبلی با تکنولوژی ویپ آشنا شدیم  و نحوه نصب و راه اندازی نرم افزار ایزابل را یاد گرفتیم. از اونجایی که توسعه این تکنولوژی خیلی شیرین و کاربردیه ، تصمیم گرفتم در این پست نحوه برقراری ارتباط بین چندین سرور ویپ را بهت اموزش بدم.

فرض کن به عنوان یه کارشناس یا متخصص IT در یک شرکت فعالیت می کنی و شرکت شما تصمیم می گیره که یه شعبه دیگه در یه شهر یا کشور دیگه راه اندازی کنه و خلاصه فعالیتشو گسترش بده ، حالا چشمهای همه به توه تا همه جوره ارتباط بین این دو شعبه یا حتی چندین شعبه را فراهم کنی.

اولین خواسته اینکه کارمندای شرکت خیلی راحت بتونن مثل قبل که همگی پیش هم داخل یه ساختمون بودند ، گوشی تلفنشون را بردارن و یه شماره چند رقمی بگیرن و باهمکارشون صحبت کنند و برای مدیر شرکت هم مهمه که از هزینه های مخابراتیش کم کنه و لااقل کارمندهاش برای صحبت باهم درگیر خطوط مخابرات نباشن و البته هزینه های سنگین مخابراتی را هم پرداخت نکنه.

خب حالا برای برطرف کردن خواسته اونا باید وارد عمل بشی ، اگر سیستم تلفنی ویپ خودتو را با استفاده از الستیکس ، ایزابل یا حتی FreePBX راه اندازی کرده باشی ، می تونم همین الان در همین مقاله آموزش وصل کردن سیستم تلفنی شعبات شرکتت را بهت آموزش بدم.من اینجا آموزش ارتباط بین دوتا سرور الستیکس را بهت یاد میدم ولی برای ایزابل و FreePBX هم کاملا مشابه.

[mailerlite_form form_id=4]

خب اولین قدم برای این کار اینکه در سازمان ها و شرکت هایی که  شعب متفاوتی دارند، ارتباط شبکه بین این شعب برقرار باشه پس ابتدا به هر روش و سیاستی که می دونی ارتباط شبکه ایی بین شعباتت را فراهم کن.

دومین قدم اینکه در هر شعبه یک سرور تلفنی داشته باشی تا به راحتی بتونی اونا را به هم متصل و ارتباط داخلی بین شعب داشته باشی با این کار به راحتی می تونی داخلی همکار خود در شعبه شهرستان را شماره گیری و بدون استفاده از شبکه تلفنی مخابرات به صورت رایگان باهاش صحبت کنی.این ارتباط بین شعب هم باعث سادگی دسترسی کارمندها به همدیگه می شه و هم در هزینه ها صرفه جویی می کنه.

نکته

ارتباط بین سرورهای ویپ فقط مختص شعبات مختلف یک سازمان نمیشه ، ممکنه در یک سازمان  که دارای  مرکز تماس  خیلی بزرگه و یک سرور تلفنی پاسخگوی حجم بالای مکالمات نمی شه ، مجبور باشی از دو یا چند سرور استفاده کنی و بین آنها به وسیله ترانک ارتباط بر قرار کنی.

برقراری ارتباط بین دو سرور

برای اینکه بتونم راحتتر مطالب را بهت انتقال بدم از یه سناریو استفاده می کنم و همراه مثال باهم جلو میریم.

من می خواهم برای یک شرکت تولیدی سیستم تلفنی ویپ راه اندازی کنم. این شرکت دارای یک دفتر در مرکز شهر و یک کارخانه در شهرک صنعتی یکی از از شهرهای اطراف می باشد.

برای فراهم کردن پیش نیاز های لازم تا حالا اقدامات زیر را انجام دادم.

۱٫برقراری شبکه بین دو مکان

تو برای انجام این کار به شدت وابسته به سیاست شرکت هستی. پس بنا به شرایط خودت راه کاری را انتخاب کن.

  • من تصمیم گرفتم برای دفتر و کارخانه یک روتر میکروتیک تهیه کنم و بعد از راه اندازی شبکه داخلی دفتر و کارخونه با استفاده از IP Tunel  دو مکان را بهم وصل کنم.

نکته :

یادت باشه از رنج IP های متفاوت برای دو مکان استفاده کنی. من برای دفتر از رنج ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۰/۲۴ و برای کارخونه از رنج ۱۹۲٫۱۶۸٫۲٫۰/۲۴ استفاده کردم.اگه ارتباط شبکه ایی ما بدون مشکل باشه من باید از هر طرف ping ای پی سرور طرف دیگه را داشته باشم.

  • از پروایدارهای تامین کننده اینترنت کارخونه و دفتر درخواست اختصاص IP Static کردم.

۲٫ نصب و راه اندازی سرور الستیکس یا ایزابل یکی برای دفتر و یکی برای کارخانه

اگر تا حالا یک سرور الستیکس نصب نکردید می تونی این لینک را بخونی .

نکته :

  • شاید راحت ترین راه حل برای ارتباط داخلی بین شعب رجیستر کردن تلفن های یک شعبه روی سرور شعبه دیگه باشه. با این کار در منابع سخت افزاری صرفه جویی می کنی ولی پهنای باند زیادی برای تمامی ارتباطها استفاده میشه و کیفیت ارتباط تلفنی پایین میاد پس بهتره برای هر مکان یه سرور داشته باشیم تا حجم ارتباط داخلی برای هر طرف روی دوش سرور خودش باشه مثلا اگه کارمند فروش داخل دفتر خواست با قسمت اداری داخل دفتر صحبت کنه احتیاج نباشه تا سرور کارخونه در یه شهر دیگه بره و برگرده و پهنای باند ما را اشغال کنه.
  • از طرفی اگه به هر دلیلی ارتباط بین شعبه ها قطع شد ، در صورت استفاده از یک سرور تلفن های شعبه دیگه هم قطع میشه و این یعنی اختلال در ارتباطات، پس عاقلانه است برای هر شعبه خودت یه سرور در نظر بگیری.
نکته:

یادت باشه رنج شماره داخلی هایی که در کانفیگ سرور استفاده می کنی برای هر شعبه متفاوت باشه تا در روت نویسی دچار مشکل نشی.

من برای دفتر رنج داخلی ۳۰۰ و ۵۰۰ را انتخاب کردم و برای کارخونه ۲۰۰ و ۴۰۰ را

۳٫ ارتباط ترانک بین دو الستیکس

خب حالا نوبت به کانفیگ ارتباط بین دو سرور میرسه. ترانک در واقع مفهومی هست که با تنظیمات آن ارتباط بین دو دیوایس برقرار میشه که البته از پروتکل های  مختلفی برای این کار میشه استفاده کرد یادت  باشه ترانکی که برای ارتباط بین دو سرور باید بسازی از نوع IAX2 باشه.

IAX2 چیه ؟

IAXمخفف Inter-Asterisk Exchange است. مارک اسپنسر، سازنده استریسک، برای حل مشکلاتی که در پروتکل SIP  وجود داشت اقدام به ساخت پروتکل IAX  کرد. IAX  قرار بود قابلیت های فوق العاده SIP را داشته باشه اما مشکلات سیپ را نداشته باشه. در حال حاضر IAX  نسخه آپدیت شده ای داره که با نام IAX2 عرضه شده .

IAX یک پروتکل فوق العاده برای کنترل و انتقال استریم های چند رسانه ای و VoIP  هست. به علت اینکه IAX به خوبی با کدک های مختلف کار می کنه، این پروتکل را به خوبی می تونیم برای انتقال انواع مختلف دیتا مورد استفاده قرار بدیم. از طرفی  IAX خیلی خوب با فایروال ها کار می کنه واجازه انتقال چندین کانال مختلف دیتا بر روی لینک را به ما میده.  IAX  فقط از یه مسیر برای سیگنالینگ و مدیا استفاده می کنه. برای همین ما از پروتکل IAX2 برای ارتباط بین دوتا استریسک استفاده می کنیم.

به شکل زیر نگاه کن ، انتظار داریم بعد از پیاده سازی و ایجاد ترانک بین دو سرور کارخونه و دفتر  بتونیم از داخلی های هر سرور داخلی سرور دیگر را شماره گیری کنیم.

نحوه ساخت ترانک  IAX2

از منوی دست چپ مسیر زیرو طی کن .

PBX > PBX Configuration > Trunks > Add IAX2 Trunk

تنظیمات ترانک در سرور کارخونه

برای ترانک نام مناسبی انتخاب کن

Trunk Name = Factory To Office

 در داخل peer details  اطلاعات زیر را تایپ کن. دقت کن من تایپ ترانک را از نوع peer انتخاب کردم.

host=192.168.1.110
username=FTO
secret=Arshia
type=peer
context=from-internal
qualify=yes
trunk=yes
transfer=no

نکته: host آدرس IP سرور مقابل هست. من IP سرور دفتر را ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۱۰ در نظر گرفتم.

نکته: یوزر و پسوردی که در قسمت peer details در نظر میگیری، در سرور مقابل استفاده میشه.

در داخل user details اطلاعات زیر را تایپ کن.

secret=Arshia
type=user
context=from-trunk

تنظیمات ترانک در سرور دفتر

      برای ترانک نام مناسبی انتخاب کن.

Trunk Name = Office To Factory

 در داخل peer details  اطلاعات زیر را تایپ کن. دقت کن من تایپ ترانک را از نوع peer انتخاب کردم.

host=192.168.2.110
username=OTF
secret=Arshia
type=peer
context=from-internal
qualify=yes
trunk=yes
transfer=no

نکته: host آدرس IP سرور مقابل هست , من IP کارخونه را ۱۹۲٫۱۶۸٫۲٫۱۱۰/۲۴ در نظر گرفتم.

نکته: یوزر و پسوردی که در قسمت peer details در نظر میگیری، در سرور مقابل استفاده میشه.

در داخل user details اطلاعات زیر را تایپ کن

secret=Arshia
type=user
context=from-trunk

بررسی وضعیت ترانک های رجیستر شده در الستیکس


در صفحه پیکربندی الستیکس، میتوانید وارد PBX > Tools > Asterisk-Cli شوید و در بخش Command دستور iax2 show peers را وارد کنی   و مطمئن بشی ترانک های iax2 ریجیستر شدند.

iax2 show peers

نحوه تنظیمات Out Bound Route  

خب حالا ما با نوشتن ترانک بین دو سرور ارتباط اونا را باهم برقرار کردیم ولی تماسها از کجا باید بدونن که باید از ترانک مورد نظر ما استفاده کنن تا به مقصدشون برسن؟ اینجاس که از Out Bound Route  استفاده می کنیم.

اگه یادت باشه ما رنج شماره داخلی ها را در هر سمت متفاوت در نظر گرفتیم تا موقع نوشتن روت خروجی به مشکل بر نخوریم در واقع اتفاقی که می افته اینکه اگر کسی در داخل کارخانه شماره داخلی همکارش در دفتر شرکت را بگیره  الستیکس تشخیص می ده این داخلی روی سرور خودش تعریف نشده و برای دستیابی به آن  به دنبال یک مسیر هدایت یا روت می گرده در این سناریو سیستم از طریق ترانک Factory To Office ، تماس را به سمت سرور دفتر روت یا هدایت می کنه این در حالی هست که اگه شماره گرفته شده از رنج داخلی های تعریف شده روی سرور کارخونه باشه ، سیستم ویپ برای هدایت تماس در داخل خودش به دنبال داخلی میگرده.

تنظیمات Out Bound Route   در سرور کارخونه

برای روت یک نام مناسب در نظر می گیریم

Route Name = Factory-Office

ما می خواهیم اگر کسی رنج ۳۰۰ یا ۵۰۰ را شماره گرفت از طریق ترانک دفتر به سمت سرور دفتر هدایت بشه پس داخل pattern های روت خروجی ۳XX و ۵XX را تعریف می کنیم  و مسیر هدایت را روی ترانک Factory To Office تنظیم می کنیم ، با این کار به سیستم می گیم که هر عدد سه رقمی که با عدد ۳ و ۵ شروع میشه را از طریق ترانک Factory To Office به سمت سرور دفتر هدایت کن.

من از داخلی های دو رقمی ۳X و ۵X هم در این سناریو استفاده کردم.

تنظیمات Out Bound Route   در سرور دفتر

برای روت یک نام مناسب در نظر می گیریم

Route Name = Office-Factory

ما می خواهیم اگر کسی رنج ۲۰۰ یا ۴۰۰را شماره گرفت از طریق ترانک کارخونه به سمت سرور کارخونه هدایت بشه پس داخل pattern های روت خروجی ۲XX و  ۴XX را تعریف می کنیم  و مسیر هدایت را روی ترانک Office To Factory تنظیم می کنیم ، با این کار به سیستم می گیم که هر عدد سه رقمی که با عدد ۲ و ۴ شروع میشه را از طریق ترانک Office To Factory به سمت سرور کارخونه هدایت کن.

من از داخلی های دو رقمی ۲X و ۴X هم در این سناریو استفاده کردم.

خب تا اینجا ما موفق شدیم ارتباط بین دو سرور الستیکس را برقرار کنیم و تماس های مربوط به اونها را به سمتشون هدایت کنیم. با یادگیری این کار قدم بزرگی در یادگیری گسترش سیستم تلفنی الستیکس یا ایزابل برداشتی 🙂

امیدوارم که این مقاله برات مفید بوده باشه . اگه اینطور بوده لطفا اونو با دوستات به اشتراک بذار تا اونا هم استفاده کنند درضمن خوشحال میشم اگه چیزی هست که من فراموش کردم و تو میدونی و میتونه به بقیه کمک کنه، تو کامنتها بنویسی …

http://forum.persiannetworks.com/f99/t44180.html

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221