جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

استانداردهای الکتریکی در اتاق سرور

یکی از بخش ها مهم به هنگام نصب و راه اندازی شبکه یک سازمان که مرتبط با خدمات زیرساختی آن می باشد؛ پسیو شبکه نام دارد. این خدمات به طور کلی می تواند شامل طراحی شبکه و نقشه شبکه، اجرای کابل کشی شبکه؛ پیاده سازی شبکه ساختار یافته و … باشد. پیاده سازی کابل کشی های برق و شبکه باید مطابق با استانداردهای کابل کشی ساخت یافته صورت گیرد. همچنین کیفیت بالای تجهیزات برق رسانی باید بر اساس استانداردهای تعیین شده باشد. سیستم برق رسانی اتاق سرور و دیتاسنتر به طور معمول نیازمند تجهیزاتی شامل موراد زیر است :

  • تابلو برق
  • چاه ارت
  • ژنراتور تامین
  • یو پی اس

سیستم تابلو برق اتاق سرور

هنگام استفاده از تابلوهای برق باید به لزوم کنترل خطوط ورودی و خروجی برق و برق اضطراری و ولتاژ خطوط استفاده از آن تاکید شود. همچنین تابلو برق باید از ولت‌ متر، آمپرمتر و کلیدهای مینیاتوری برخوردار بوده تا هنگام برقرار شدن جریان برق بتوان به کنترل وضعیت ولتاژ آن نیز تسلط داشت.  این کلیدهای مینیاتوری وظیفه دیگری مانند تنظیم بخشی از برق سازمان بر روی برق شهر و یا مرتبط سازی با سیستم ups را نیز بر عهده دارد.

سیستم یو پی اس (ups) اتاق سرور و دیتاسنتر

یکی از  اتفاقات ناگهانی برای اتاق سرور و دیتا سنتر که ممکن است روند ادامه کار و  فعالیت تجهیزات و دستگاه های موجود در آن را مانند روترها، سوئیچ‌ها ، سرورها و . . . دچار اختلال کند؛ قطه ناگهانی جریان برق این تجهیزات است. اثرات مخرب این اتفاق تنها به  قطع برق شهر مربوط نبوده و  موارد دیگری نظیر افت لحظه‌ای ولتاژ، ولتاژهای لحظه‌ای بالا، نویز و تاثیرات فرکانس رادیویی و تغییرات فرکانس باعث ایجاد حساسیت در منبع تغذیه سیستم های کامپیوتری خواهد شد. از همین رو می توان گفت که یک ups  مناسب باید از شرایط زیر برخوردار باشد :

  • آنلاین بودن Double Conversion
  • پشتیبانی از Power Factor Correction
  • پشتیبانی از پروتکل SNMP به منظور مانیتورینگ آنلاین

نکته : دقت شود که در صورت عدم برخورداری ups از مشخصه های  PFC باید توان ژنراتور یک و نیم برابر UPS  باشد و در صورت برخورداری مشخصه ها باید این توان ۱.۱۵ برابر درنظر گرفته شود.

سیستم ژنراتور تامین برق اتاق سرور

قیمت بالا و عدم کارایی مناسب برق دهی دستگاه‌های تامین کننده برق اضطراری  UPSبرای استفاده طولانی مدت باعث شده که استفاده از ژنراتور در دستور کار قرار گیرد. این ژنراتور بدین صورت کار می کند که به محض قطعی برق اتاق سرور و دیتاسنتر و جلوگیری از ایجاد اختلال در سیستم برق دهی تا زمان راه اندازی ژنراتور، به صورت ناگهانی UPS  به منظور تامین برق اتاق سرور وارد مدار می شود. در نهایت بعد از به کار افتادن ژنراتور این  upsاز مدار خارج و خود ژنراتور برای تامین برق اتاق سرور اقدام می کند.  دسته بندی ژنراتورها بر حسب توان پایین و بالای آن صورت می گیرد. پشتیبانی از ۱۰ KVA برق دهی بر عهده ژنراتورهای توان پایینی بوده که با سوخت گازوئیل کار می کنند. ژنراتورهای توان بالا با موتور دیزلی خود برای برق دهی های بیشتر استفاده می شوند. راه اندازی آن ها نیز به دو گونه دستی و اتوماتیک صورت می گیرد که به ترتیب مدت زمان لازم برای راه اندازی هریک شامل ۱۰ و ۲ دقیقه است. همچنین برای جلوگیری از ایجاد صدای بلند ژانراتور و کاهش آن تا حدود ۸۵ درصد ، محفظه صداگیری به نام کناپی را در آن به کار میگیرند.

نکته : معمولا  برای محاسبه توان  UPS مناسب به میزان توان مصرفی دستگاه‌های مختلف مستقر در اتاق سرور و دیتاسنتر نظیر سرورها و … دقت شده و با توجه به باتری‌های داخلی آن برای برق رسانی به مدت ۷ الی ۱۵ دقیقه تعیین می شود. اما این توان به طور معمول برای یک ژنراتور تامنی برق ۱۵ درصد بیشتر از  UPS بوده و به هنگام استفاده باید تا ۷۰ درصد زیر بار قرار گیرد.

سیستم چاه ارت

سیستم زمین یا Earth سیستم اتاق سرور و دیتاسنتر به منظور جلوگیری از ایجاد بارهای اضافی و مخرب بر روی سیستم برقی ایجاد شده و در آن ارتباط نول به چاه به وسیله یک کابل مسی برقرار می شود. استانداردهای لازم برای ایجاد چنین چاهی به شرح زیر بیان شده است :

  • عملیات حفر چاه تا رسیدن به خاک نم دار
  • ریختن پودر ذغال و نمک در چاه به نسبت ۱به ۲ و میزان ۴۰ کیلوگرم
  • قرارگیری یک صفحه مسی به صورت تیغه ای روی نمک و ذغال با اندازه ۵۰ در ۵۰ سانتی متر و قطری معادل ۱ سانتی متر
  • اتصال یک سیم مسی به وسیله کابلی و پیچ و مهره هایی مخصوص از همان جنس به صفحه مسی برای مانع شدن از پوسیدگی و زنگ زدن آن
  • نصب یک لوله پولیکا با قطری معادل ۴ یا ۶ سانتی متر در کنار چاه ارت
  • پر کردن چاه با خاک رس و نرم
  • کنترل مقاومت زیر ۲ اهمی چاه توسط دستگاه ارت سنج

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221