جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

تفاوت امولاتور با سیمولاتور چیست؟

در جایگاه شغلی یک مهندس شبکه، انجام کانفیگ نادرست علاوه بر اتلاف وقت، می­ تونه منجر به زیان مالی ( و یا حتی احتمال خطر از دست دادن شغل شما!) بشه. بهترین راه برای آزمودن و پیشگیری از چنین اتفاقاتی آزمون براساس یک روال کارآمده. طراحی یک شبکه، مهاجرت به کلاود، افزودن یک دیوایس جدید به رک و … نیازمند اعتبارسنجی با انجام آزمون ­های دقیقتریه.

سوالی که برای اکثر علاقمندان به شبکه پیش میاد اینه که آیا برای آموزش و تمرین مباحث شبکه باید در محیط واقعی قرار بگیرم؟

خبر خوب اینه که برای تمرینهای دانشجویی و آموزش اصلا به یک شبکه واقعی نیاز نداری و به کمک یکسری نرم افزار به راحتی می تونی یه شبکه رو با هزینه کم و با هر وسعتی طراحی کنی و شروع به یادگیری کنی.

دو دسته نرم افزار برای شبیه سازی شبکه داریم.

  • Emulator (امولاتور)
  • Simulator (سیمولاتور).

Simulator:

برنامه های Simulator، شبیه سازهایی هستند که یک شی یا رفتار را مشابه با شی واقعی شبیه سازی می کنند.مثل آموزش خلبانی توسط یه اپلیکشن شبیه ساز پرواز.

برنامه Packet tracer که کار آن شبیه سازی روتر، سوئیچ، کامپیوتر، سرور و قطعات دیگر شبکه است یک قطعه مثل سوئیچ را مشابه سوئیچ واقعی شبیه سازی می کنه، اما رفتارها و دستورات آن را عینا شبیه سازی نمی کنه، .

بنابراین Simulator یک قطعه را شبیه سازی می کنه ما این شبیه سازی واقعی نیست و فقط مشابه با دستگاه واقعیه.

Emulator:

شبیه سازی برنامه های Emulator، قوی تر از برنامه های Simulator است.مثل آموزش خلبانی در یک ماکت هواپیماست و واقعا مثل اینه که پرواز می کنی. در حقیقت امولاتورها مقلد هستن، نه شبیه ساز.

برنامه GNS3 یک سوئیچ را عینا شبیه سازی می کنه. وقتی شما در GNS3 یک روتر یا سوئیچ را شبیه سازی می کنی و وارد محیط IOS میشی انگار که تو در حال کار با یک سوئیچ واقعی هستی. پس برنامه های Emulator یک قطعه را عینا تقلید می کنه. مثلا یکی از قابلیت های GNS3 اینه که می توانی یک روتر را شبیه سازی کنی و بعد با کامپیوتر یا لپ تاپ واقعی خودت به اون روتر وصل بشی. منظورم از کامپیوتر خودت، همون کامپیوتریه که برنامه GNS3 بر روی آن نصب شده .

پس این نکته رو در نظر داشته باش که شبیه‌ساز جایگزین سیستم دنیای واقعی نیست و این امولاتوره که می­‌تونه جایگزینی برای استفاده در دنیای “واقعی (real)” باشه.

[mailerlite_form form_id=4]

برای چه کاری از سیمولاتور و برای چه کاری امولاتور استفاده کنم؟

با استفاده از امولاتور می­ تونی یک سیستم (مثلا یک روتر) را امولیت کنی و رفتار واقعی آن را مشاهده کنی (به عنوان مثال، وضعیت پینگ بسته­ ها). فرض کن در یک سناریو وضعیت packet loss را در ترافیک یک سال را مشاهده کنی. این امر مستلزم صرف زمان زیاد برای رسیدن به نتیجه است در حالی که با استفاده از شبیه‌ساز (با امکان تغییر بازه زمانی اجرا (duration))، تو می تونی در بُعد زمان حرکت کنی در حالی که این قابلیت در امولاتور وجود نداره.

نکته دیگر این که محیط امولیت شده را میشه به دنیای واقعی ارتباط داد (مثل GNS3) اما محیط سیمولیت شده مثل Packet Tracer را نمیشه به دنیای واقعی ارتباط داد. همچنین ابزارهای شبیه‌ساز اکثرا قابلیت ارائه آمارها (مثل packet loss، throughput و …) و رسم نمودار دارن اما در امولاتور چنین قابلیتی نیست و باید با روش ­های دیگه ای ( مثل کپچر کردن پکت‌ها توسط وایرشارک و رسم پلات از این طریق) خروجی ‌ها را تحلیل کنی.

امیدوارم که این مقاله برات مفید بوده باشه . اگه اینطور بوده لطفا اونو با دوستات به اشتراک بذار تا اونا هم استفاده کنند درضمن خوشحال میشم اگه چیزی هست که من فراموش کردم و تو میدونی و میتونه به بقیه کمک کنه، تو کامنتها بنویسی …

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221