جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

روش محاسبه پهنای باند مورد نیاز برای Voip

اگر قصد راه اندازی یک مرکز تلفن تحت شبکه را دارید حتما این مطلب را تا آخر بخوانید.

احتمالا پس از بررسی امکانات نرم افزار های متفاوت و قیمت سخت افزارها و مقایسه نقاط ضعف و قوت سیستم ها با یکدیگر حتما سوالات زیر به ذهنتان می رسد :

  • برای داشتن یک مکالمه با کیفیت چه پهنای باندی مورد نیاز است؟
  • آیا نیاز است یک اینترنت پرسرعت جداگانه به این منظور تهیه شود؟
  • اگر همزمان با یک مکالمه ویپ فرد دیگری مشغول آپلود یا دانلود یک فایل حجیم باشد آیا کیفیت مکالمه من کاهش پیدا می کند؟

تاثیر نرم افزار های ویپ در میزان پهنای باند مصرفی

هر نرم افزاری که برای برقراری مرکز تلفن ویپ خود انتخاب می کنید علاوه بر امکانات و شکل ظاهری متفاوت خود در میزان استفاده از پهنای باند هم متفاوت رفتار می کنند. هر کدام از این نرم افزارها برای انتقال صدا بر بستر شبکه از کدک های خاصی برای رمزنگاری و رمزگشایی داده بهره می برند که دقیقا همین مساله تفاوت اصلی را در مصرف پهنای باند و همچنین کیفیت صدا ایجاد می کند.

تاثیر کدک در محاسبه پهنای باند مصرفی مرکز تلفن VoIP

مساله ای که باید به آن توجه کنید این است که شرکت های ISP که پهنای باند اینترنتی می فروشند عموما سرعت بالاتری را به دانلود اختصاص می دهند تا شما به راحتی بتوانید فیلم یا موسیقی را دانلود کنید اما سرعت آپلود عموما پایین تر است. این در حالی است که سیستم ویپ یک ارتباط دوطرفه است و سرعت دانلود و آپلود به یک اندازه مهم است و لازم است برای اطمینان از پهنای باند VoIP خود این نکته را هم لحاظ کنید.

[mailerlite_form form_id=4]

معروف ترین کدک مورد استفاده در مرکز تلفن ویپ

به طور کلی تبدیل موج آنالوگ به دیجیتال با الگوی خاصی اتفاق می افتد. کلمه کدک – Codec از ترکیب دو کلمه Coder و Decoder برگرفته شده است که به معنی کد کردن و کدگشایی کردن سیگنال است. یعنی پروتکل خاصی که امواج صدا را کدگذاری و کدگشایی می کند. روش کار این کدک ها به این صورت است که در فاصله های زمانی مشخص از امواج نمونه برداری می کنند.

کدک G711

معروفترین کدک قابل استفاده در نرم افزارهای ویپ G711 است که هیچگونه فشرده سازی انجام نمی دهد. این کدک معروف همان کدک مورد نیاز در تلفن های ثابت شهری هست. و علیرغم پهنای باند زیادی که اشغال می کند کیفیت مکالمه را در سطح بسیار بالا حفظ می کند. کدک های دیگر معمولا تا حدودی کیفیت مکالمه را کاهش میدهند و سعی میکنند بین کیفیت مکالمه و پهناتی باند اشغال شده یک تعادل نسبی ایجاد کنند.

به طور کلی برای یک مکالمه با کیفیت با کدکG711 شما به ۶۴bps که بیشترین میزان پهنای باند ویپ بین کدک ها است نیاز دارید. اگر می خواهید تماس همزمان برقرار کنید باید به ازای هر تماس همین مقدار را پیش بینی کنید.

کدک G729

کدک دیگر که کاربرد بالایی دارد G729 است که مانند G711 فرکانس نمونه برداری آن ۸ کیلوهرتز است یعنی در هر ۱۰ میلی ثانیه ۸۰ نمونه انتخاب می کند اما کیفیت مکالمه را تا حدودی نسبت به کدک G711 کاهش می دهد و یکی از نقاط ضعف آن نسبت به کدک G711 نیازمند بودن به لایسنس است.

فرمول محاسبه پهنای باند مصرفی ویپ

پهنای باند مورد نیاز برای هر تماس * تعداد تماس همزمان = پهنای باند ایمن برای داشتن یک مکالمه با کیفیت

یک راه بسیار جالب برای انجام محاسبات دقیق پهنای باند استفاده از سایت زیر است که با مشخص کردن کدک تماس ورودی و خروجی و تعداد مکالمه همزمان و جزییات دیگر تخمینی از پهنای باند مورد نیاز به شما ارائه می دهد.

امیدوارم که این مقاله برات مفید بوده باشه . اگه اینطور بوده لطفا اونو با دوستات به اشتراک بذار تا اونا هم استفاده کنند درضمن خوشحال میشم اگه چیزی هست که من فراموش کردم و تو میدونی و میتونه به بقیه کمک کنه، تو کامنتها بنویسی …

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221