جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

مجازی سازی و بررسی سرورهای ESXi

 

اگر در دنیای IT فعالیت می کنی حتما با واژه مجازی سازی مواجه شدی ، مجازی سازی در حال حاضر کاربرد زیادی در زمینه IT داره، قبلا مثلا در دهه ی ۱۹۹۰،  از مجازی سازی (Virtualization) فقط برای ایجاد محیط کاری آزمایشی برای کاربر نهایی بر روی یک Framework سخت افزاری استفاده میشد و اگه تو  یه مدیر IT بودی و نیاز به تست یه برنامه جدید بر روی محیط ویندوز یا لینوکس داشتی از این فناوری استفاده می کردی.

اما در حال حاضر Virtualization یا مجازی سازی یه راهکار و تکنولوژی جدید در علم کامپیوتر و شبکه است که استفاده ازش منجر به کاهش هزینه ها و افزایش راندمان میشه . رشد این تکنولوژی و محبوبیتش به جایی رسید که شرکت های توسعه دهنده ی نرم افزار مجبور شدند از این فناوری در آخرین محصولاتشون استفاده کنند و چون بعضی از این نرم افزار ها در صنعت به کار می رفت، در نتیجه برای حفظ توان رقابت، استفاده از مجازی سازی در صنعت مورد توجه بیشتری قرار گرفت و همین موضوع باعث میشه که ما بر خودمون لازم بدونیم که با این مفهوم آشنا بشیم ، روش به کارگیریش را یادبگیریم و خلاصه این که از این فناوری عقب نمونیم.

در این پست همراه من باش تا با مفهوم مجازی سازی و بهترین سیستم عامل و نرم افزار مجازی ساز صحبت کنیم.

[mailerlite_form form_id=4]

مجازی سازی چیست ؟

اگه ساده بخوام بگم ، به طور خلاصه استفاده از سخت افزار و منابع سخت افزاری شامل حافظه، پردازنده، دیسک، کارت شبکه و … در یه سیستم کامپیوتری برای راه اندازی و استفاده (میزبانی) بیشتر از یه سیستم عامل به صورت همزمان را مجازی سازی میگیم. در واقع با کمک مجازی ساز تو امکان نصب و به کارگیری همزمان چندین سیستم عامل مختلف روی کامپیوتر شخصیت را داری. همین موضوع در مورد ابررایانه ها و سرورها هم اتفاق می افته وقتی با نصب مجازی ساز بر روی یه سرور سخت افزاری می تونی چندتا سرور مجازی بر روی یه سرور فیزیکی داشته باشی. مجازی سازها این توانایی را به تو میده تا منابع سرور یا کامپیوترت را تقسیم بندی کنی و از اونا به اندازه نیاز استفاده کنی.

نکته :

البته نوعی از مجازی سازی سرور وجود داره که دقیقا برعکس توضیح بالا هست یعنی نصب یک سیستم عامل روی چند سرور سخت افزاری  که بیشتر برای سازمان های تخصصی و یا آزمایشگاهی در نظر گرفته شده، و مزیت های خاص خودش را داره . میزان پردازش و سرعت جابجایی اطلاعات در این روش خیلی زیاده. در واقع با این روش می تونی از بستر سخت افزاری چندین سرور، برای یک سیستم عامل استفاده کنی . این کار توان اون سیستم عامل را چند برابر میکنه.مثلا  برای یک پردازش سنگین سیستم عامل می تونه از چندین CPU  استفاده کنه و در کمترین زمان پردازش اطلاعات را انجام بده.

به طور کلی مجازی ساز ها یا همان hypervisor ها بر اساس نحوه پیاده سازی به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول :

دسته اول، مجازی سازهایی که مستقیما روی سخت افزار مورد نظر پیاده سازی می شوند و خودشان دارای  OS می باشند مثل  VM ware ESXi وXen .

دسته دوم :

مجازی ساز هایی که مستقیما بر روی سخت افزار نصب نمی شوند بلکه بروی یک سیستم عامل نصب می شوند. Kvm و OPenVZوHyper-V از جمله این مجازی ساز ها هستند.

معرفی چند مجازی ساز کاربردی

Hyper-V

Hyper-V همان Microsoft Virtual PC هست که از دسته دوم به حساب میاد. Hyper-V  به شما اجازه می ده تا چند سیستم عامل را به عنوان ماشین های مجازی در ویندوز اجرا کنی. در واقع Hyper-v یه مجازی ساز مختص سیستم عامل ویندوزه یعنی بر روی ویندوز نصب میشه و به شما اجازه میده چندین سیستم عامل ویندوزی داشته باشی.

KVM

Kvm یک مجازی ساز متن باز hypervisor از نوع hosted یا دسته دوم هست که توسط بنیان رد هت ارائه شده . نکته اینجاس که برای نصب KVM باید بخشی از کرنل سیستم عامل میزبان لینوکس باشه.

خبر خوب اینکه این مجازی ساز به غیر از لینوکس امکان ارائه سرور مجازی ویندوز را هم بهمون میده.

Openvz

Openvz یک مجازی ساز متن باز hypervisor از نوع hosted یا دسته دوم هست که روی سیستم عامل لینوکس نصب میشه و باهاش فقط می تونی سرور مجازی لینوکس داشته باشی و امکان ارائه سرور مجازی ویندوزی را نداره .

XEN

XEN یک مجازی ساز متن باز hypervisor از نوع دسته اول هست که توسط شرکت Citrix ارائه شده و طرف دارهای زیادی داره. این مجازی ساز از سرورهای لینوکسی و ویندوزی پشتیبانی میکنه.

VMWare

VMWare یک مجازی ساز hypervisor از نوع دسته اول هست که رایگان نیست و با توجه به اینکه تقریبا از تمام سیستم عامها پشتیباانی میکنه بسیار محبوبه.

معمولا ازVMWare  برای سرورهای بزرگ یا سرورهای مورد استفاده برای کسب و کار تجاری استفاده میشه.

با توجه به توضیحاتی که دادم و طبق تجربه نرم افزار Vmware یکی از  قدرتمند ترین نرم افزارهای مجازی سازیه  و در این مدتی که در میان کاربران مورد استفاده قرار میگیره تونسته محبوبیت زیادی را بدست بیاره . با توجه به کاربرد زیاد این مجازی ساز من سعی می کنم توضیحا بیشتری در این پست بهش اختصاص بدم.

VMWare چیست؟

وی ام ویر (VMware)  یه نرم افزار قدرتمنده که برای مدیران سیستم و توسعه دهندگان نرم افزار تهیه شد.

 در واقع این نرم افزاز طراحی شد تا به این اشخاص کمک کنه تا بتونن پیچیده ترین برنامه های تحت شبکه شون را که در ویندوز یا لینوکس  اجرا میشدند را روی یک کامپیوتر رومیزی اجرا کنند.

در ایران، کمپانی وی‌ ام‌ ویر بیشتر به نرم‌افزارهای مجازی‌سازی‌ اش معروفه برای مثال VMWare VSphere، VMWare ESXi Server، VMWare Workstation، VMWare vCenter.

نرم افزار های مجازی ساز شرکت VMWare، دو نسخه عمده داره.
  • نسخه سرور آن که به VMWare ESXi Server معروفه.

VMWare ESXi Server  به  صورت مستقیم بر روی سخت افزار نصب میشه و دیگه نیازی به سیستم عاملی به عنوان رابط نداره ، که در سرعت کارکرد سیستم خیلی موثره.

  • نسخه کامپیوتر های رومیزی یا اصطلاحاً دسکتاپ که با عنوان VMWare Workstation شناخته می شه .

نرم افزار VMWare Workstation برخلاف ESXi نیازمند به یک سیستم عامل (به عنوان مثال ویندوز) هست. مثلا تو برای استفاده از قابلیت های مجازی سازی VMWare Workstation، باید اون را بر روی ویندوز ۸ نصب کنی.از این نسخه در بیشتر مواقع مدیران و کارشناسان شبکه برای اموزش و تست استفاده می کنند.

خیلی از افراد که تازه آموزش شبکه و  یادگیری سرویس ها و تکنولوژی های مجازی سازی شرکت vmware را شروع کرده اند ، تفاوت اصطلاحاتی مثل  VSphere client ، VMWare ، ESXi ، vCenter ، VSphere را به درستی نمیدونند و گاهی شده که اونا را به اشتباه به جای همدیگه به کار میبرند من سعی می کنم توضیح کوتاهی در مورد هر کدوم بدم .

VMware

VMware همونطور که گفتم نام یکی از معروفترین شرکتهای فعال در زمینه تولید و ارایه سرویس ها و تکنولوژی های مجازی سازیه .

VSphere

 نام یه مجموعه از ابزارها و نرم افزارهای شرکت vmware برای راه اندازی مجازی سازی و مدیریت ساختارهای مبتنی بر مجازی سازی هست.

مجموعه VSPhere شامل این اجزا و نرم افزارها میباشد:  ESX / ESXi – vCSA (vCenter) – vSAN – VSphere Client

ESX / ESXi

 نام سیستم عامل شرکت VMware هست که این سیستم عامل را بر روی سروری که در اختیار داریم نصب می کنیم و ماشین های مجازی مورد نیازمون  را در رو این سرور ایجاد می کنیم.

البته امروزه از سیستم ESXi استفاده میشه که تکنولوژی جدیدتری نسبت به ESX داره و نصب اون آسونتره و البته امنیت بیشتری هم داره.

VSphere Client

نام یکی از ابزارهاییه که با استفاده از اون به سرور ESX/ESXi متصل می شیم و اون سرور و ماشین های مجازی موجود روی اون را مدیریت  می کنیم.

vCenter

نام یکی دیگر از محصولات شرکت vmware است.
vCenter در واقع نرم افزار و محیطیه که در شبکه های متوسط و بزرگ که در اونا دو یا تعداد بیشتری سرور ESXi (اصلاحاً ESXi Host ) وجود داره ، این هاست های ESXi را توسط این نرم افزار (vCenter ) مدیریت می کنیم.

خب امیدوارم که این مقاله برات مفید بوده باشه . اگه اینطور بوده لطفا اونو با دوستات به اشتراک بذار تا اونا هم استفاده کنند درضمن خوشحال میشم اگه چیزی هست که من فراموش کردم و تو میدونی و میتونه به بقیه کمک کنه، تو کامنتها بنویسی …

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221