جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

همه چیز درباره انتقال خط تلفن بر بستر شبکه

در بسیاری از مناطق جغرافیایی ممکن است به دلیل عدم وجود مخابرات، دور بودن یا پر شدن سوییچ ها، مرکز مخابراتی امکان ارائه خط تلفن ثابت نداشته باشد. همچنین سرویس دهنده دیگری نیز جهت ارائه سرویس در آن منطقه نباشد یا مدیران شرکت ها تصمیم به خرید خط جدید نداشته باشند. به عنوان مثال مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری، شهرک های صنعتی، مناطق خارج از شهر، روستاها، دفاتر استیجاری و … از جمله مواردی هستند که معمولا مشکل دریافت خطوط مخابراتی را دارند. در ادامه به اطلاعات کاملی در رابطه با انتقال خط بر بستر شبکه خواهیم پرداخت.

  1. عدم ارائه خط در یک منطقه
    با توجه به توضیحات فوق، ممکن است به دلایل مختلف از جمله پر شدن سوییچ های مخابراتی در مناطقی که تراکم جمعیت زیادی وجود دارد، مانند مجمتع های مسکونی، تجاری و اداری، دور بودن مرکز مخابراتی با محل مثل شهرک های صنعتی، عدم وجود امکانات و زیر ساخت لازم در شهرها و شهرک های تازه تاسیس و روستاها و … امکان سرویس دهی در یک منطقه وجود نداشته باشد.
  2. استفاده از یک شماره در منطقه ای دیگر
    ممکن است شما به دلایل و سیاست های مختلف مجموعه خود بخواهید از شماره های منطقه “الف” در منطقه “ب” استفاده نمایید. بنابراین زمانی که در منطقه “ب” با کسی تماس بگیرید شماره (Caller ID) منطقه “الف” برای مخاطب خواهد افتاد.

چند نوع انتقال خط داریم؟

  1. انتقال خط آنالوگ
  2. انتقال خط ایوان
  3. انتقال سیپ ترانک

انتقال خط آنالوگ

سناریو اول
فرض کنید مجموعه شما دارای یک شعبه در تهران و یک شعبه در کرج است. در شعبه کرج از یک سیستم تلفن آنالوگ پاناسونیک با ۸ داخلی و ۲ خط شهری استفاده می شود. هم چنین در شعبه تهران یک سیستم تلفنی تحت شبکه با ۴۰ داخلی و ۱۶ خط شهری دارید و به دلیل سیاست های داخلی شرکت بین دو سیستم تلفنی ارتباط شبکه ای برقرار نیست.

مدیریت تصمیم دارد در شعبه کرج از دو خط شهری تهران استفاده نماید به طوری که وقتی با کسی تماس تلفنی برقرار شد Caller ID یا همان شماره دفتر تهران برای مخاطب بیفتد. در این حالت باید از دو سخت افزار به عنوان فرستنده و گیرنده استفاده کرد. در دفتر تهران از یک گیت وی FXO دو پورت (فرستنده) و در دفتر کرج از یک گیت وی FXS (گیرنده) دو پورت استفاده خواهد شد و از طریق بستر شبکه انتقال خط انجام خواهد شد.

سناریو دوم
ممکن است در منطقه ای امکان ارائه خطوط وجود نداشته باشد و راهی جز انتقال خط از منطقه ای به منطقه دیگر نباشد. بنابراین می توانید از هر نقطه جغرافیایی که خط تلفن دارید با استفاده از دو گیت وی FXO و FXS هر تعداد خط آنالوگی که نیاز دارید انتقال دهید. به طور مثال ممکن است شما در تهران یک دفتر اداری با خطوط کافی داشته باشید اما در کارگاه شما که حومه شهر است خط تلفنی وجود نداشته باشد. بنابراین به راحتی از طریق بستر شبکه می توانید تعدادی از خطوط خود را انتقال دهید.

تجهیزات انتقال خط آنالوگ

برای انتقال خطوط آنالوگ شهری متناسب با تعداد پورت خطوط، نیاز به گیت وی های FXS و FXO است. به طور مثال اگر قرار است ۴ خط شهری را انتقال دهید، در مبدا به یک گیت وی ۴ پورت FXO و در مقصد به یک گیت وی ۴ پورت FXS نیاز خواهید داشت. داشتن IP استاتیک، شبکه پایدار و گیت وی FXO و FXS مثل برندهای نیوراک و گرند استریم از ملزومات مهم انتقال خط است.

[mailerlite_form form_id=4]

انتقال خط ایوان

مخابرات تنها ارائه کننده خطوط ایوان (E1) در ایران است. با دریافت هر لینک E1 شما صاحب ۳۰ خط خواهید شد. این خطوط فقط به افراد حقوقی، روی بستر زوج سیم و از طریق دو مودم که یکی در مخابرات و دیگری در سایت مشترک قرار دارد، انتقال و به بهره برداری خواهد رسید. خط E1 برای ارتباط با سیستم تلفن آنالوگ یا سیستم تلفن تحت شبکه نیاز به یک مبدل سخت افزاری E1 بعد از مودم دارد. به طور مثال اگر شما در مجموعه خود از مرکزتلفن ویپ استفاده کنید باید در کنار مودم ایوان از یک گیت وی E1 نیز استفاده نمایید. این مبدل به شما این امکان را می دهد تا بتوانید سیگنال آنالوگ را به دیتا تبدیل کرده و از طریق IP به سرور خود متصل شوید. همچنین اگر از سیستم تلفن آنالوگ پاناسونیک استفاده می کنید، باید در کنار مودم E1 از کارت PRI روی مرکزتلفن پاناسونیک خود استفاده نمایید. در هر صورت برای انتقال خط ایوان به نقطه ای دیگر شما نیاز به یک گیت وی ایوان E1 در مبدا و برای دریافت خط در نقطه ای دیگر نیاز یک سرور با پشتیبانی پروتکل SIP خواهید داشت.

تجهیزات انتقال خط ایوان

برای انتقال خطوط ایوان مخابرات نیاز به گیت وی اینترنال یا اکسترنال ایوان دارید. لازم به ذکر است، قبل از گیت وی، باید دو مودم ایوان تهیه کنید. یکی از این مودم ها در مخابرات و دیگری در شرکت شما قرار خواهد گرفت و گیت وی ایوان به این مودم متصل خواهد شد. گیت وی های ایوان از ۱ تا ۳۲ لینک ایوان را پشتیبانی می کنند. (هر لینک ایوان شامل ۳۰ کانال است) به طور مثال اگر شما از مخابرات دو لینک ایوان تهیه کرده اید (دولینک ایوان برابر با ۶۰ کانال – شماره است) باید یک گیت وی ایوان دو پورت نیز تهیه کنید. داشتن IP استاتیک، شبکه پایدار و گیت وی E1 مثل برندهای نیوراک و گرند استریم از ملزومات مهم انتقال خط است.

انتقال سیپ ترانک

انتقال سیپ ترانک یا همان خطوط اینترنتی بسیار ساده است. این خطوط در مبدا روی بستر شبکه و با IP به مشترک ارائه می شوند و با توجه به ماهیت آنها سازگاری کامل با پروتکل SIP دارند. بنابراین شما از هر نقطه جغرافیایی بدون نیاز به سخت افزار می توانید خطوط خود را انتقال دهید. لازم به ذکر است برای دریافت خطوط اینترنتی تنها به یک روتر جهت ارتباط شبکه ای با شعبه اصلی خود نیاز خواهید داشت و تمامی ارتباطات از مبدا تا مقصد روی بستر اینترنت خواهد بود. در چند سال اخیر، مخابرات نیز مثل سایر شرکت های FCP اقدام به ارائه خط SIP Trunk کرده است. در صورت دریافت این نوع خطوط از مخابرات، بستر ارتباطی زوج سیم است و برای دریافت خط نیاز به یک مودم G.SHDSL.bis خواهید داشت.

تجهیزات انتقال سیپ ترانک

این نوع خطوط از طریق شرکت های FCP روی بستر اینترنت به مشترکین ارائه می شوند. برای دریافت این خطوط نیاز است که از طریق یک روتر با شرکت سرویس دهنده ارتباط برقرار کرد. لازم به ذکر است در صورتی که سیپ ترانک را از مخابرات تهیه کنید به دلیل اینکه مخابرات SIP Trunk را روی زوج سیم انتقال می دهد نیاز به یک مودم G.SHDSL.bis جهت دریافت خط خواهد بود.

جمع بندی

برای داشتن یک ارتباط صوتی باکیفیت در وهله اول می بایست بستر شبکه مناسب و پایدار داشته باشید. این بستر شبکه پایدار می تواند بر روی شبکه اینترنت به صورت سیمی یا بیسیم یا به صورت اینترانت بین شعبات باشد. پهنای باد کافی و شبکه پایدار رکن اصلی یک ارتباط صوتی و انتقال خط با کیفیت و بدون قطعی است. اگر انتقال خط روی بستر اینترنت کابلی صورت گیرد به دو IP Static در دو نقطه نیاز خواهید داشت. اگر این ارتباط بر بستر وایرلس یا اینترانت باشد بدیهی است که از طریق Private IP ارتباط تجهیزات برقرار خواهد شد.

استفاده از تجهیزات معتبر در کنار تخصص و تجربه کافی از دیگر ملزومات یک انتقال خط سالم و پایدار خواهد بود که در بخش همیار شبکه می توانید آنرا بدست آورید.

امیدوارم که این مقاله برات مفید بوده باشه . اگه اینطور بوده لطفا اونو با دوستات به اشتراک بذار تا اونا هم استفاده کنند درضمن خوشحال میشم اگه چیزی هست که من فراموش کردم و تو میدونی و میتونه به بقیه کمک کنه، تو کامنتها بنویسی …

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221