جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

چگونه هارد مناسب سرور را انتخاب کنیم؟

هارد درایو سرور به صورت ۲۴ ساعته، ۷ روز هفته و در تمامی روزهای سال، اصطلاحاً ۲۴/۷/۳۶۵ کار می‌کند. این درایوها به صورت پیوسته عملیات نوشتن و خواندن را انجام می‌دهند، مهم‌ترین الزامات درایو هارد دیسک مورد استفاده در سرور به شرح زیر هستند:

  • اطمینان: از دست رفتن غیرقابل بازگشت اطلاعات می‌تواند منجر به ضررهای میلیاردی و حتی از بین رفتن کسب و کار شود.
  • کارایی: سرورها برای انجام همزمان چندین درخواست با حداکثر سرعت طراحی شده‌اند.
  • زمان پاسخ (واکنش): کاربر نباید منتظر بماند که هارد «بیدار شود» و درخواست او را پردازش کند.

هارد درایوهای سرور برتری‌های زیادی نسبت به هارد درایوهای معمولی دارند:

  • میله الحاقی (spindle shaft) تقویت شده، مقاومت بیشتری در برابر شوک‌ و لرزش دارد.
  • کنترل بهتر لرزش.
  • فناوری خاص آن‌ها باعث می‌شود که دقت جانمایی داده‌ها افزایش یافته و جستجوی آن‌ها راحت‌تر شود.
  • نرم افزار عیب یابی خودکار قدرتمند آن‌ها امکان اعلان زمان خرابی‌های قریب‌ الوقوع دیسک را فراهم می‌کند.

نخست، بهتر است نگاهی داشته باشیم به طبقه‌بندی مقدماتی هارد دیسک‌هایی که قابل انتخاب برای سرور هستند. امروزه سرورهای مدرن از هارد دیسک‌های زیر استفاده می‌کنند:

آشنایی با انواع هارد دیسک‌های برای سرور

SATA

سرعت عملیاتی آن بین ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ دور بر دقیقه است. این درایوها مشابه درایوهای معمولی مورد استفاده توسط مصرف کنندگان است. بهترین گزینه‌های موجود برای این نوع هارد دیسک، سی‌گیت و وسترن دیجیتال هستند.

SATA RAID Edition یا SATA RE

سرعت عملیاتی آن‌ ۷۲۰۰ دور بر دقیقه است. این درایوها از دستورات رِید کنترلر پشتیبانی می‌کنند.

SAS

نسخه‌ای خاص از دیسک سخت که سرعت عملیاتی بسیار بالایی (۱۵ هزار دور در دقیقه) دارد و برای ذخیره سازی داده‌هایی که مداوماً استفاده می‌شوند به کار می‌رود. محصولاتی نظیر سی‌گیت Exos 7E8 و وسترن دیجیتال RE SAS از این نوع درایو هستند.

اول باید تصمیم بگیرید که از کدام رابط اتصال استفاده می‌کنید: SATA یا SAS.

SATA یا SAS؟

رابط SAS دارای قابلیت ارتباط دوطرفه کامل است: هارد درایو می‌تواند دو دستور مختلف را همزمان انجام دهد (یک دستور خواندن و یک دستور نوشتن)، این در حالی است که SATA فقط قادر به انجام یک دستور در هر لحظه است، یا خواندن، یا نوشتن. در مقام مقایسه میان SAS NL و SATA RE، این قابلیت تنها زمانی کارکردی قابل توجه دارد که تعداد دیسک‌های مورد استفاده بسیار زیاد باشد.

اگر بخواهیم نگاهی کلی به این هارد دیسک‌ها داشته باشیم، درایوهای SATA برای ذخیره سازی انبوه داده‌ها که در استفاده از آن ها نیازی به کارایی حداکثری نباشد مناسب است. اما اگر به دیسکی سریع نیاز داشته باشید، بهترین انتخاب SAS است.

 

ظرفیت هارد

این مورد، مهم‌ترین ویژگی هر درایوی است؛ مهم نیست که درایو HDD باشد یا SSD، هارد برای کاربری خانگی باشد یا تجاری. یک هارد ۳.۵ اینچی قادر به ذخیره سازی داده تا ۱۴ ترابایت هستند، در مقابل درایوهای ۲.۵ اینچی حدود ۲ تا ۴ ترابایت ظرفیت دارند .

خرید هاردی با بالاترین ظرفیت، همواره بهترین راهکار نیست. هرگز از یک هارد در سرور استفاده نکنید. همواره از چند (حداقل ۲) درایو استفاده کنید تا از پرداخت هزینه اضافی جلوگیری کرده و میزان اطمینان به سرور را افزایش دهید. مثلاً برای یک سرور ۴ ترابایتی، بهتر است که ۴ درایو ۱ ترابایتی یا ۲ درایو ۲ ترابایتی به جای یک درایو ۴ ترابایتی خریداری شود. استفاده از چند درایو امکان به کارگیری RAID و افزایش سرعت نوشتن/خواندن و یا ایجاد یک درایو پشتیبان برای جلوگیری از، از دست رفتن داده را فراهم می‌کند. این مورد هم یکی از دلایل این موضوع است که چرا عموماً ظرفیت درایوهای موجود برای سرورها کمتر از درایوهای رایانه‌های رومیزی است.

برندها

در نهایت، مهم‌ترین سؤال این است که: آیا باید درایو یک برند خاص را خریداری کرد؟ بر کسی پوشیده نیست که شرکت‌های اچ‌پی، آی‌بی‌ام و دل تولید کننده درایو نیستند. آن‌ها درایوها را از سایر تولیدکنندگان خریداری کرده و پس از آزمایش، بازآماده‌سازی و نصب لوگو، به فروش می‌رسانند.

از یک سو این درایوها چند برتری دارند:

  • سیستم عامل آن‌ها ویژگی‌های مورد استفاده در رید کنترلرهای انواع مختلف سرور را در نظر می‌گیرد.
  • کنترل کیفیت اضافی و آزمون‌های استرسی انجام شده توسط این شرکت‌ها احتمال خرید درایو با مشکلات پنهان را کاهش می‌دهد.
  • خدمات پس از فروش و پشتیبانی کامل برای این درایوها ارائه می‌شود.

اما این هارد درایوهای «امریکایی» عموماً دو تا سه برابر گران قیمت‌تر از هارد درایوهای مشابه با برندهای غیر امریکایی هستند. شما می‌توانید درایوهای سی‌گیت، وسترن دیجیتال، توشیبا یا هیتاچی را خریداری کنید. البته که ما مطمئن هستیم تفاوت قیمتی بین این دو دسته از درایوها چندان مربوط به میزان اطمینان به کارایی آن‌ها نیست.

تجربه نشان می‌دهد که هارد درایوهای غیر امریکایی قادر به انجام کار بی‌مشکل در سرورهای زیر هستند:

  • سرورهای اچ‌پی: حداقل از نسل ۶ به بالا
  • سرورهای آی‌بی‌ام: حداقل از نسل ام۲ به بالا
  • سرورهای دل: از نسل ۱۰ به بالا

آمارها نشان دهنده این موضوع است که هاردهای هیتاچی در صدر جدول مطمئن‌ترین‌ها هستند و وسترن دیجیتال و سی‌گیت به ترتیب در رده‌های دوم و سوم هستند.

بررسی خدمات پس از فروش

اگر تصمیم به خرید درایوهای برند غیر امریکایی دارید، ابتدا باید از فروشنده بپرسید که چه کسی خدمات پس از فروش آن‌ها را تأمین می‌کند؟ این یک واقعیت است که بسیاری از فروشگاه‌ها ضمانتی در قبال هارد دیسک ارائه نکرده و شما را به خدمات پس از فروش سازنده ارجاع می‌دهند. اما برخی نکات هم وجود دارند: به عنوان مثال ضمانت برخی از هارد درایوهای سی‌گیت از تاریخ تولید آغاز می‌شود. بنابراین خدمات پس از فروش این شرکت شامل هارد درایوهای تازه خریداری شده که مدت زمان ضمانت آن به اتمام رسیده نمی‌شود.

کلام آخر

نخستین گام در انتخاب و خرید انواع هارد سرور توجه به کاری است که سرور قرار است انجام دهد:

  • در مواردی که شما به دسترسی پرسرعت و ذخیره سازی قابل اطمینان نیاز ندارید و تعداد دیسک‌های شما از ۴ عدد تجاوز نمی‌کند، قویاً توصیه می‌کنیم که از درایوهای SATA RAID Edition استفاده کنید. این دیسک‌ها بهترین گزینه برای سرورهای ساده و کم هزینه که تعداد کاربران کمی دارند، هستند.
  • اگر سرور دارای پایگاه داده‌های بیشتر باشد و تعداد دیسک‌ها هم از ۵ عدد قراتر برود، بهتر است که از SAS NL استفاده کنید. این دیسک‌ها غالباً در سرورهای مورد نظر برای شرکت‌های متوسط استفاده می‌شوند: سیستم‌های حسابداری، سامانه‌های مدیریت محتوا و انبارهای شرکتی.
  • اگر به حداکثر کارایی و یا اطمینان به ذخیره سازی داده‌ها نیاز دارید (مثلاً برای فرآیندهای انتقال مالی)، انتخاب مناسب برای شما درایوهای SAS شرکتی است. این درایوها برای سرورهای قوی با تعداد کاربر بالا و نیز سیستم‌هایی که داده‌های بسیار مهم در آن‌ها ذخیره شده‌اند مناسب هستند.
  • در برخی از موارد، زمانی که شما به دنبال یک گزینه بینابینی هستید، می‌توانید در سرور از تلفیق درایوهای SAS و SATA بهره ببرید (همچنین می‌توانید از درایوهای SSD SATA هم استفاده کنید).

برای افزایش میزان اطمینان به دیسک‌های سیستم، می‌توان از دیسک‌های تولیدی توسط چند شرکت در یک سرور RAID بهره برد.

اگر بدنبال مطالب بیشتر هستی حتما در سایت مدیر شبکه ثبت نام کن. در صورتیکه سوالی داشتی حتما باهامون تماس بگیر.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221