جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

نسخه مناسب ویندوز سرور ۲۰۱۶ برای مشتری من کدام است؟

 اکثر پیمانکاران و مدیران شبکه های کامپیوتری آگاهی درستی در مورد نسخه ویندوز سرور ۲۰۱۶ مورد نیاز مشتری یا خودشان را به درستی ندارند و در اکثر مواقع بدون توجه به نیازهای اصلی،اقدام به نصب نسخه اشتباه از ویندوز سرور ۲۰۱۶ میکنند که تبعات خاص خودرا در مصرف منابه و ارائه خدمات درخواستی خواهد داشت.در این نوشتار به بررسی نسخه های ویندوز سرور ۲۰۱۶ میپردازیم.

معرفی نسخه ها:

نسخه های ویندوز سرور ۲۰۱۶ :

Windows Server 2016 Data center

Windows Server 2016 Standard

Windows Server 2016 Essentials

Windows Server 2016 Multi-point Premium Server

Windows Storage Server 2016 Server

Windows Hyper-V Server 2016

برای مقایسه نسخه های Datacenter و Standard در سایت ماکروسافت از اینجا استفاده کنید.

از بین نسخه های مذکور  ، دو نسخه اول، یعنی سرور ۲۰۱۶ Standard  و Datacenter  بیشتر از همه مورد استفاده است.

باید توجه داشت که در ایران با توجه به اینکه هزینه ای بابت حق استفاده ویا به عبارتی لایسنس پرداخت نمی کنیم،  از نسخه های با امکانات حداکثری استفاده می شود، اگر چه خیلی از امکانات ارئه شده در نسخه مورد استفاده در شبکه های ما مورد استفاده قرار نمیگیرد.

نسخه های ویندوز سرور ۲۰۱۶ Datacenter و Standard از لحاظ امکانات دقیقا مثل هم هستند و فقط یک تفاوت وجود داره . سیستم مجازی سازی یا Hyper-V در نسخه Datacenter نامحدود است و اصطلاحا Unlimited OSEs هست ولی در نسخه Standard یک سیستم مجازی بیشتر پشتیبانی نمیکند.

بنابر این اگر به مجازی سازی توسط Hyper-V علاقه مند هستید  ، بهترین نسخه از نسخه های ویندوز سرور ۲۰۱۶ برای شما،نسخه  Server 2016 Datacenter و یاWindows Hyper-V Server 2016 میباشد.

لازم به ذکر است که Windows Hyper-V Server 2016  به صورت رایگان ارائه شده و فقط برای مجازی سازی استفاده میشود و قابلیت های دیگر ویندوز سرور، در این نسخه غیرفعال شده و قابل نصب اجرا نیست.

OSE چیست؟!

این اصطلاح مخفف “Operating System Environment” است که در مایکروسافت به این صورت تعریف شده که در واقع تعداد سیستم عامل های در حال کار را بیان میکند و شامل همه سیستم عامل های فیزیکی و مجازی می شود.

برای نمونه در ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه Standard گفته میشود که قابلیت ۲ OSE وجود دارد.بدین معنا که دو سیستم عامل در این نسخه پشتیبانی میشود:

  1. ویندوز فیزیکی که نصب شده و در حال کار هست
  2. یک سیستم عامل مجازی که در Hyper-V مایکروسافت قابل نصب و راه اندازی هست

در ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه Datacenter این مورد را (Unlimited OSE) نامحدود اعلام کرده .پس به غیر از خود سیستم عامل فیزیکی ، شما به تعداد نامحدود ، میتوانید سرور مجازی بسازید که البته به منابع سخت افزاری سرور وابسته میباشد.

 

Desktop Experience یا Server Core

Desktop Experience همان نسخه گرافیکی هست که اکثر ادمین ها هم با این نسخه راحت تر هستند و در بیشتر شبکه ها ازش استفاده میشه . محیط گرافیکی در حالی که ساده کار می کنه ، ولی بسیار نفوذ پذیره و بایستی از لحاظ امنیتی و نصب به موقع پچ های حیاطی و امنیتی مورد توجه ویزه ادمین شبکه باشه.

Server Core نسخه Command Prompt که البته به لحاظ منابع ، منابع سخت افزاری کمتری را نیاز داره. ولی طبیعتا کار با محیط کامند مهارت خودش را میطلبه ،آن هم در سیستم عاملی که همه عادت داشتن با محیط گرافیکی کار کنند. این نسخه از لحاظ امنیتی در رتبه بسیار بالاتری قرار داره و نگهداری کم هزینه تری را هم به خودش اختصاص میده.

مزیت های نسخه Server Core :

Hardware resource conservation : منابع سخت افزاری کمتری استفاده میشه. شما میونید از حداقل های گفته شده برای راه اندازی Server Core استفاده کنید

Reduced disk space : فضای هارد کمتری نیاز دارید. وقتی برای نصب و راه اندازی سرویس ها به حالت گرافیک نیاز نیست و همه چیز با دستور انجام میشه ، فضای هارد به نسبت قابل توجهی پایین میاد.

Fewer updates : به آپدیت های کمتری نیاز پیدا میکنه و هزینه و زمان کمتری باید برای این سیستم عامل صرف بشود.

Reduced attack surface : بیشتر پورتها بسته است و حملات به مراتب کمتر میشه ، در واقع باگ امنیتی هم به مراتب کمتر هست و این امر باعث میشه شما نگرانی مکتری نسبت به نسخه گرافیکی داشته باشید.

حداقل منابع سخت افزاری مورد نیاز سرور ۲۰۱۶

Processor: 1.4-GHz 64-bit
RAM: 512 MB ECC for Server Core, 2 GB ECC for Server with Desktop Experience
Disk space: 32 GB minimum on a SATA or comparable drive

حداکثر منابع سخت افزاری در سرور ۲۰۱۶

Processors :A server host supports up to 512 logical processors (LPs) if Hyper-V is installed
Memory: Up to 24 terabytes per host server and up to 12 terabytes per virtual machine
Virtual machines: Up to 1,024 per host server
Virtual machine processors: Up to 240 per virtual machine

آپگرید ویندوز سرور ۲۰۱۲ و سرور ۲۰۰۸ به ویندوز سرور ۲۰۱۶

شما میتوانید نسخه های ویندوز سرور ۲۰۱۲ Standard و Datacenter را مستقیما به سرور ۲۰۱۶ آپگرید کنید ، اما نسخه های ۲۰۰۸ که ۶۴ بیتی باشند ، در ابتدا باید به ۲۰۱۲ و سپس به سرور۲۰۱۶ آپگرید شوند. هیچ راهی برای آپگرید نسخه های ۳۲ بیتی به سرور ۲۰۱۶ نیست.

در نظر داشته باشید که آپگرید از ورژن پایین تر همیشه با مشکلاتی هم همراه هست ، قبل از آپگرید به نسخه ۲۰۱۶ از سازگار بودن نرم افزارهای در حال استفاده در نسخه پایین تر با نسخه ۲۰۱۶ ، مطمئن شوید.

مطلب بعدی سخت افزار مورد نیاز در نسخه جدیده که باید در نظر بگیرید . برای مثال هارد به اندازه کافی باشه و یا رم کافی داشته باشید.CPU باید آپگید بشه .

در این مقاله سعی شد حداقل نیازها برای نصب و راه اندازی ویندوز سرور ۲۰۱۶ بیان بشه ، اگر احتیاج به مطلب کامل تری دارید میتونید کتاب :

Exam_Ref_70-740_Installation_Storage_and_Compute_with_Windows_Server_2016

بخوانید .

این کتاب شامل مباحث مفیدی از جمله نصب و راه اندازی، مجازی سازی High Availability،windows Container، Hyper-V ، مدیریت ذخیره سازی و غیره بیان شده.

 

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221