جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

فرمت فشرده سازی H265 چیست ؟

کدینگ (H265 (HEVC – High Efficiency Video Coding ، نسل جدید الگوریتم کدگذاری ویدئوییه. این استاندارد فشرده‌سازی در کاهش حجم تصاویر ویدیویی دوربین‌های مداربسته بسیار موثره و انقلابی در صنعت پخش ویدیو و دوربین های مداربسته علی الخصوص انواع دوربین وایرلس به وجود آورده.

استاندارد فشرده‌سازی H.265 یک آپگرید بزرگ نسبت به کدینگ پیش از خودش یعنی کدک H264 به حساب می‌آید. دوربین‌های با قابلیت فشرده‌سازی H265 می‌تونن تصاویری با کیفیت بالا بدون اینکه حجم فایل ها خیلی زیاد بشه روی مموری کارت و یا هارد دیسک ضبط کنن، در مقایسه با فرمت H.264 حجم ویدیو ها با کیفیت یکسان تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می کنه.

هر ویدئو از تعداد زیادی عکس تشکیل شده که با سرعت پشت سر هم نمایش داده میشن و نمایش پیوسته‌ی آن‌ها حس یکپارچگی ویدئویی رو به بیننده القا می‌کنه. به این تصاویر در اصطلاح، فریم گفته می‌شه. استاندارد مرسوم تصویربرداری دوربین‌های دیجیتال ۳۰ فریم بر ثانیه هست، اما به هر میزان که تعداد فریم‌ها بالاتر بره، حس پیوستگی بیشتری در تصویر به وجود میاد و هر چه تعداد فریم ها کمتر باشه مثل فیلم های قدیمی احساس جدا بودن تصاویر از یکدیگر پیدا می کنی. همچنین ویدئوهای با فریم ریت های بالاتر به طور مثال از ۱۲۰ فریم بر ثانیه به بالا میتونی افکت های اسلوموشن رو به وجود بیاری.

چطور H.265 حجم فایل ها را کمتر می کنه؟

کاری که الگوریتم‌های فشرده‌سازی کدک تصویری HEVC/H.265 و نسخه‌ قدیمی آن یعنی کدک AVC/H.۲۶۴ انجام می‌دن، اینه که دو فریم متوالی را بررسی می‌کنه تا قسمت‌های کاملاً یکسان بین دو فریم را شناسایی کنه، بعد تنها بخشی که در فریم جدید تغییر کرده حفظ می‌کنه و بخش‌های ثابت مانده از فریم قبلیو به فریم بعدی اختصاص می‌ده. عملکردی کاملا هوشمندانه که در واقع در عکس هایی که پشت سر هم قرار دارند بجای اینکه هر بار یک عکس کامل را ذخیره کنیم فقط قسمتهایی که تغییر می کنن را ذخیره میشن.

با این روش، دیگه نیازی نیست اطلاعات پیکسلی تک تک فریم‌ها حفظ بشن، بلکه با انتقال اطلاعات تکراری ثبت شده در فریم قبلی، بخش زیادی از داده‌های سنگین تکراری، نادیده گرفته می‌شه و در این شیوه به میزان قابل توجهی از حجم ویدئو کم میشه. با کاهش حجم ویدئو، امکان آپلود و دانلود فایل های ویدئویی راحتتره و همچنین امکان ذخیره سازی طولانی مدت، بر روی کارت های حافظه دوربین ها امکان پذیر می شه. تصویر پایین دقت کن.

نرخ BITRATE بیت ریت در دوربین‌های مدار بسته، میزان سرعت تبادل اطلاعات در فایل را مشخص میکنه و رابطه مستقیمی با کیفیت تصاویر داره. مکانیزم فشرده‌سازی H.265 با کاهش نرخ BITRATE، حجم تصاویر کم میکنه، بدون اینکه تغییری در کیفیت تصویر بده.

[mailerlite_form form_id=4]

چقدر پهنای باند استفاده می کنه؟

از آن‌جایی که در استاندارد H.265، در صورت تغییرات جزئی در هر فریم، بخش کمتری از آن تکرار و باقی بخش‌ها بدون تغییر به فریم بعدی منتقل می‌کنه، پهنای باند کمتری در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیره. این امر به‌ویژه در دوربین‌های تحت شبکه یا IP بسیار مهمه.

نحوه تقسیم‌بندی پیکسل‌ ها چطوره؟

H.264 قابلیت تعریف ماکرو بلوک‌هایی با ابعاد ۱۶*۱۶ پیکسل را داره، اما HEVC می‌تونه طیف وسیع‌تری از اندازه های بلوک از ۸X تا ۶۴X توصیف کنه. به زبان ساده، با توجه به عکس سمت چپ متوجه می‌شی فرمت H.264 تصویر به ۲۵۶ پیکسل تقسیم‌بندی میکنه و در صورت تغییر در هر کدام از پیکسل‌ ها، فقط و فقط این تغییرات ذخیره میشن ولی در تصویر سمت راست با فرمت H.265، تصویر به ۴۰۹۶ پیکسل تقسیم‌بندی شده و در صورت حرکت یا تغییر در تصویر، تغییرات به صورت جزئی‌ تری به فریم بعدی انتقال پیدا می کنه، در نتیجه حجم اطلاعات انتقالی نیز کمتر میشه.

به دلیل پردازش همزمان بخش‌های مختلف تصویر در فرمت H.265 ،Play Back یا بازپخش تصاویر با تاخیر کمتری و پیوستگی بیشتری نسبت به روش H.264 انجام می شه.

امیدوارم که این مقاله برات مفید بوده باشه . اگه اینطور بوده لطفا اونو با دوستات به اشتراک بذار تا اونا هم استفاده کنند درضمن خوشحال میشم اگه چیزی هست که من فراموش کردم و تو میدونی و میتونه به بقیه کمک کنه، تو کامنتها بنویسی …

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221