جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

محصول ۸.۰ VMware vCenter Server  چیست و چه کاربردی دارد ؟

محصول ۸.۰ VMware vCenter Server چیست و چه کاربردی دارد ؟

vCenter Server چیست؟

خیلی ساده بخوایم بگیم این محصول بما کمک میکنه که ما یک Central Management یا مدیریت متمرکز از یک کنسول واحد داشته باشیم. در این کنسول مدیریتی میتونیم زیر ساخت مجازی خودمون که شامل Host ESXI, Virtual Machine , Network , Storage… هست رو از یک کنسول مدیریت بکنیم.

ما توی مقاله قبلی یاد گرفتیم که نصب و پیکربندی ESXI چگونه است و برای مدیریت این ساختار باید کنسول اونو باز میکردیم و از طریق اون کنسول مدیریت انجام میدادیم ولی فرض کنید در یک ساختاری بیش از ۱۰۰ تا ESXI داریم! دیگه نمیتونیم هر دفعه یک کنسول باز کنیم و هر بار اونو کانفیگ کنیم.

نکته : اگر ما نتونیم این vCenter Server رو به درستی کانفیگ کنیم نتیجه برعکس میده و مدیریت زیرساخت به مشکل میخوره.

ساختار vCenter چگونه است؟

اگر بخوایم یک بار دیگه تعریفی داشته باشیم باید بگیم vCenter یک Central Administration Point است که این کمک رو بما میکنه که بتونیم همه ESXI ها یا همه ماشین هامون رو از یک کنسول مدیریت کنیم. برای مدیریت ESXI ها اگر مثلا ۱ یا ۲ تا Host داشته باشیم شاید حتی نیاز به vCenter Server نداشته باشیم ولی شما ساختار بزرگی رو تصور کنید که در مقیاس بزرگی شامل چندین ساختمان در منطقه های جغرافیایی مختلف وجود داره که توی اون بیش از ۳۰۰ ماشین مجازی و ۵۰ سرور Host وجود داره اونوقت دیگه نمیتونیم تک تک به اونا وصل بشیم و کانفیگ مد نظرمون رو اعمال کنیم برای همین باید یک vCenter Server  راه اندازی کنیم وتمام محصولات و ساختاز مجازی خودمون رو زیر چتر اون پهن کنیم که بتونیم از یک نقطه متمرکز بحث مدیریت این ESXI ها رو انجام بدیم.

اگر vCenter Server ما از دست رفت یا ریست شد یا خاموش شد یا هر Failure دیگه ای که ممکنه براش بوجود بیاد باید نگران این باشیم که همه چیزو از دست دادیم ؟ باید بگم نه اصلا اینجوری نیست. فقط مدیریت متمرکزمون رو از دست میدیم. و تمامی سرویس ها دارن کار خودشون رو انجام میدن و دسترسی مستقیم به هر ESXI بازم وجود داره.

خب پس چه مزیتی داره این کار؟ یکسری از قابلیت های پیشرفته مجازی سازی فقط با vCenter قابل پیاده سازی هست و به صورت مستقیم نمیشه روی خود ESXI اونا رو سوار کنیم. باید بگم که در این حالت هم اگر vCenter رو از دست بدیم بازم مشکلی برای این سرویس ها به وجود نمیاد و به کارشون ادامه میدن فقط قابلیت مدیریت اونا رو از دست میدیم تا زمانی که یکی دیگه جایگزینش کنیم.

این vCenter Server خودش یک نوع VM هست که سیستم عامل پایه اون از نوع Linux Base هست و به صورت Virtual Appliance در اختیار ما قرار میگیره که به اون vCenter Server Appliance (vCSA) گفته میشه و به صورت یک پکیج که بهینه سازی شده در اختیار ما قرار میگیره که این پکیج شامل ۳ گزینه اصلی زیر هست:

Photon OS : سیستم عامل اختصاصی این ماشین مجازی ما هست.

Postgre SQL Database : دیتا بیسی که به صورت Built in داخلش استفاده میشه.

vCenter Services : سرویس های مخصوص خود vCenter

دسترسی به ساختار دیتاسنتر در مناطق مختلف جغرافیای

یکی دیگر از امکانات بسیار خوب vCenter Server قابلیت Enhanced Mode میباشد که به ما این امکان رو میده که در مناطق جغرافیایی مختلف دیتا سنتر های خودمون رو داشته باشیم و از یک نقطه مرکزی همه اونا رو مدیریت کنیم.

  • میتونیم تا ۱۵ سایت رو از طریق کنسول vCenter مدیریت کنیم و به صورت متمرکز نظارت داشته باشیم.
  • این عمل رو موقع نصب میتونیم تعیین کنیم که یا خودت مستقل کار کن یا زیر مجموعه یک vCenter Server دیگه قرار بگیر.

به طور خلاصه ساختاری شبیه به دامین ماکروسافت در اینجا هم داریم و به صورت مرکزی میتونیم بقیه شعبه ها رو مدیریت کنیم. توجه کنید که این قابلیت فراهم شده که برای ساختاز احراز هویت علاوه بر SSO خود vCenter ما میتونیم از SSO Domain Controller خودمون هم برای احراز هویت استفاده کنیم.

ارتباط vCenter Server با ESXI

وقتی که ما ESXI رو راه اندازی میکنیم به صورت پیش فرض ۲ تا Agent توی اون راه اندازی میشه به نام های hostd , vpxa

این ۲ عدد Agent به ما کمک میکنه تا بتونیم با Host ESXI خودمون در ارتباط باشیم و وقتی از کنسول وب میخایم VMware Host client رو باز کنیم از طریق Agent hostd ارتباط برقرار میشه و دسترسی میگیریم که در این ارتباط ۲ پورت ۴۴۳ TCP , 902 TCP/UDP باید باز باشه. حالا اگر شبکه ما توسط فایروال کنترل میشه و همه پورتها بسته هستند بجز مواردی که باید باز باشند پس باید این ۲ پورت رو روی فایروال باز کنیم.

زمانی که vCenter راه اندازی میشه یک Agent به صورت پیش فرض روی خودش داره به اسم vpxd که برای ارتباط با ESXI و از طریق Agent vpxa هست و باید ۲ پورت ۴۴۳ TCP , 902 TCP/UDP روی این مسیر باز باشه تا بتونند همو ببینن و مدیریت انجام بشه.

و زمانی که بخوایم از طریق کنسول vSphere Client  از روی کلاینت به vCenter خودمون وصل بشیم باید پورت ۴۴۳ TCP باز باشه.

مقایس پذیری vCenter چگونه است؟

قبل از راه اندازی vCenter Server بایستی بررسی کنیم که این vCenter در چه مقیاسی قراره راه اندازی بشه و تا چه حدی میتونه سازمان ما رشد داشته باشه. من ماکسیمم مقیاس پذیری که این vCSA 8.0 ساپورت میکنه رو اینجا بیان میکنم:

به ازای هر vCenter Instance میتونیم تا ۲۵۰۰ تا Host داشته باشیم.

به ازای هر vCenter Instance میتونیم تا ۴۰۰۰۰ ماشین مجازی روشن داشته باشیم.

به ازای هر vCenter Instance میتونیم تا ۴۵۰۰۰ ماشین مجازی در مجموع داشته باشیم.

به ازای هر Cluster میتونیم تا ۹۶ تا Host داشته باشیم.

به ازای هر Cluster میتونیم تا ۸۰۰۰ تا VM داشته باشیم.

امیدوارم ازین مقاله خوشتون اومده باشه خوشحال میشم با نظراتتون منو تو نوشتن مقاله های بهتر همراهی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221