جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

نصب و راه اندازی VMware vCenter Server 8.0 (پارت ۲)

توی مقاله قبلی تا سر راه اندازی Stage 1 توضیح دادیم و ادامه بحث رو با هم دیگه پیش میبریم.

مراحل نصب در Stage 2

۱- پس از اینکه مراحل نصب در Stage 1  تموم شد وارد Wizard برای ادامه نصب میشیم که با تایید شروع Stage 2، ادامه نصب رو با هم پیش بریم.

۲- در این مرحله باید تنظیم کنیم که vCenter Server ما تایمش رو با کجا Sync کنه که ۳ حالت داره:

  • گزینه اول میگه کلا تایم رو غیر فعال کن.
  • گزینه دوم میگه تایم رو تایم Host ESXI میزبان خودت Sync کن.
  • گزینه سوم از ما آدرس یک تایم سرور رو میخاد که میتونیم بهش معرفی کنیم تا تایمش رو ازونجا بگیره.

یک گزینه SSH access هم داریم که برای فعال سازی SSH روی vCenter Server هست که فعلا اونو غیر فعال نگه میداریم.

۳- در این مرحله باید Single Sing On (SSO) Configuration رو انجام بدیم. اگر مقاله قبلی رو مطالعه کرده باشید اونجا توضیح دادم که ساختار vCenter Server همانند ساختار اکتیو دایرکتوری میتونه به صورت سلسله مراتبی باشه و برای احراز هویت از یک نقطه مرکزی در یک دامین میتونیم استفاده کنیم.

اینجا با ۲ گزینه روبرو هستیم.

در گزینه اول Create a new SSO Domain هست از ما میخاد یک دامین جدید بسازیم  و در پارامتر اول از ما نام دامین رو میخاد و در گزینه دوم به صورت پیش فرص کاربر Administrator برای اون انتخاب شده و در گزینه سوم و چهارم یک پسورد برای ورود به کنسول web رو از ما میخاد که باید پیچیدگی لازم رو داشته باشه.

دقت کنید برای انتخاب اسم دامین به صورت پیشفرض خود شرکت VMware اسم vsphere.local رو پیشنهاد میده که ما هم از همین نام استفاده میکنیم ولی میتونید از چیزی که دلتون میخاد استفاده کنید فقط توجه کنید که بهتره اسم این دامنه رو با دامنه اکتیو دایرکتوریتون یکی نذارید چون در مراحل سطح بالا به مشکل بر میخورید.

در گزینه دوم Join an existing SSO Domain رو داریم که توی مقاله قبلی به یکی از قابلیت های vCenter Server که قابلیت Enhanced Mode بود اشاره کردیم و این گزینه برای تنظیم همون قابلیت هست.  به طور خلاصه میگم اگر یک vCenter Server از قبل داشته باشیم که بخوایم تمام مدیریت مرکزیمون رو ازونجا انجام بدیم میتونیم بقیه vCenter Server هامون که توی مناطق مختلف جغرافیایی هستند رو به این دامین از قبل تعریف شده Join کنیم. فقط اینو در نظر داشته باشید که تا ۱۵ سایت vCSA رو میتونیم به این Domin جوین کنیم.

۴- در این مرحله از ما میخاد که حسابمون رو به پشتیبانی مشتریان شرکت VMware متصل کنیم که مشکلاتمون رو به اون شرکت گزارش کنیم که ما این تیک رو برمیداریم و ادامه میدیم.

۵- در ادامه خلاصه ای از تنظیمات رو بما نشون میده و چک میکنیم اگر مشکلی بود برمیگردیم و اصلاح میکنیم و Finish رو میزنیم.

۶- در این مرحله باید صبر کنیم تا Stage 2 کامل تموم بشه و تنظیماتی که در مراحل قبلی ست کردیم رو روی vCSA اعمال کنه و آماده استفاده بشه. دقت کنید در این مرحله نباید محیط نصب رو ببندین و ارتباط با سرور نباید قطع بشه در غیر این صورت نصب با خطا مواجه میشه.

۷- بعد از نصب یک آدرس URL بما نشون میده که میتونیم از طریق مروگر خودمون و اون آدرس به صفحه لاگین vCenter Server وصل بشیم. در اولین ورود به کنسول وب vCenter Server یک Warning بما نمایش میده که به جهت ssl Certificate نامعتبر هست و ما اونو تایید میکنیم.

۸- در این مرحله باید گزینه Lunch vSphere Client رو بزنیم و در مرحله بعدی یوزرنیم و پسوردی که هنگام Stage 2 برای اون ست کردیم رو وارد کنیم. دقت کنید هنگام وارد کردن یوزرنیم حتما باید نام دامین هم قرار بدیم برای مثال:  administrator@vsphere.local

۹- خب تبریک میگم vCenter Server شما با موفقیت نصب شد و در صفحه ورود با چنینی صفحه ای برای مدریت اون روبرو میشیم.

نکات تکمیلی

۱- اگر Host Esxi خودمون رو باز کنیم میتونیم ببینیم که یک ماشین مجازی با اسمی که هنگاه نصب از ما پرسید اونجا ایجاد شده و اگر اونو باز کنیم محیطی شبیه به vmware ESXI داره که یکسری مدیریت های جزئی هم میتونیم اونجا انجام بدیم و یوزرنیم و پسورد اون هم در Stage 1 تعریف کردیم. دقیقا همانند قابلیت های DCUI در محیط ESXI است.

۲- یک محیط دیگر برای مدیریت  سرویس ها در vCenter وجود داره که برای دسترسی به اون باید IP سرور خودمون رو همراه با پورت ۵۴۸۰  وارد کنیم به عنوان مثال https://192.168.10.11:5480  و خب حالا چه قابلیت هایی به ما میده:

  • مدیریت کل منابع vCenter
  • تعریف ساختار بک آپ از vCenter
  • مدیریت سرویس های vCenter
  • اضافه کردن Network های دیگه روی vCenter

 

نتیجه گیری

VMware vCenter Server یک نرم‌افزار مرکزی است که برای مدیریت و کنترل زیرساخت‌های مجازی‌سازی شرکت VMware استفاده می‌شود. VMware vCenter Server به عنوان یک مرکز کنترل، اجازه می‌دهد تا چندین ماشین مجازی (VM) را در یک محیط متمرکز مدیریت کنید.

وظایف اصلی vCenter Server شامل موارد زیر است:

۱. مدیریت مجازی‌سازی: vCenter Server به شما اجازه می‌دهد تا میزبان‌های مجازی (ESXi Hosts) را مدیریت و کنترل کنید. شما می‌توانید ماشین‌های مجازی را ایجاد، مهاجرت دهید، تنظیمات شبکه و ذخیره سازی را تنظیم کنید و نظارت بر عملکرد ماشین‌ها و میزبان‌ها را داشته باشید.

۲. مدیریت ماشین‌های مجازی: با vCenter Server، می‌توانید ماشین‌های مجازی را ایجاد، مدیریت و کنترل کنید. شما می‌توانید آن‌ها را به صورت گروهی پیکربندی کنید، منابع سخت افزاری را تخصیص دهید و عملیات مانند روشن و خاموش کردن VM‌ها را انجام دهید.

۳. مدیریت ذخیره سازی: vCenter Server به شما امکان می‌دهد ذخیره سازی متمرکز را مدیریت کنید. شما می‌توانید دستگاه‌های ذخیره سازی را مدیریت کنید و قابلیت‌های مانند مهاجرت داده‌ها و پشتیبان‌گیری را استفاده کنید.

۴. نظارت و گزارش‌گیری: vCenter Server ابزارهایی برای نظارت و گزارش‌گیری از محیط مجازی‌سازی فراهم می‌کند. شما می‌توانید عملکرد ماشین‌ها، میزبان‌ها و ذخیره سازی را نظارت کنید و گزارش‌های مورد نیاز خود را تهیه کنید.

با استفاده از VMware vCenter Server، مدیران می‌توانند به طور متمرکز و مرکزی محیط مجازی‌سازی خود را مدیریت کرده و کارایی، امنیت و انعطاف‌پذیری را افزایش دهند.

امیدوارم این مقاله به دردتون خورده باشه و نهایت استفاده رو ازش ببرید خوشحال میشم با نظراتتون منو در بهتر کردن مقالات بعدی کمک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221