جستجو

حتی ایام تعطیل - ۸:۳۰ صبح الی۱۶:۳۰

فهرست مطالب

نصب و پیکربندی VMware vSphere ESXI 8.0 (پارت ۱)

به طور خلاصه ESXI یک پلتفرم مجازی سازیه که میتونیم روی این پلتفرم Virtual Machine(VM) های خودمون رو نصب و اجرا کنیم و اگر این ESXI رو به طور صحیح و اصولی کانفیگ کنیم میتونیم این تضمین رو بدیم که VM هامون در یک محیط قابل اعتماد و ایمن با بهترین پرفورمنس کار بکنند.

ESXI یک پلتفرم مجازی سازیه که مستقیم روی سرور نصب میشه و با نصب این Hypervisor ما میتونیم محیط مجازی سازی رو داشته باشیم. ما وقتی سرور رو خریداری میکنیم برای راه اندازی محیط مجازی سازی دیگه OS مثل ویندوز روی اون نصب نمیکنیم و میاییم یک Hypervisor مثل ESXI رو راه اندازی میکنیم و با نصب VMware ESXI این امکان برای ما فراهم میشه که روی سرور چندین VM داشته باشیم و سخت افزارهای این ماشین‌های مجازی از سخت افزار سرور فیزیکی تامین میشه.

پیش نیاز های سخت افزاری  VMware ESXI

۱- سرور فیزیکی از کدام نسخه VMware vSphere ESXI پشتیبانی میکند و کدام نسخه مناسب سرور ماست(از این سایت میتونید متوجه بشید)

۲- باید حداقل ۲Core CPU داشته باشیم.

۳- باید حداقل ۸ گیگ رم برای ESXI مجزا در نظر بگیریم.(توصیه میشه برای محیط های عملیاتی حداقل ۱۲ گیگ رم در نظر بگیریم)

۴- باید حداقل ۱ کارت شبکه با سرعت حداقل ۱ گیگ در نظر بگیرم.(پیشنهاد میشود از کارت های با سرعت ۱۰ گیگ استفاده کنید)

۵- باید حداقل دیسک با ظرفیت ۳۲ گیگ در اختیار داشته باشیم.(در محیط های عملیاتی این حجم تا ۱۴۲ گیگ افزایش پیدا میکنه. که پیشنهاد میشود ۲ عدد دیسک در نظر بگیریم و اونا رو رید ۱ یا Mirror کنیم که در صورت Field مشکلی برای سرور پیش نیاد.)

نکته: توصیه اکید شرکت VMware هست که از نسخه ۶.۵ به بعد به هیچ عنوان ESXI رو روی فلش هایی که میتونیم مستقیم بر روی مادر بورد نصب کنیم استفاده نکنیم چون به مرور زمان پرفورمنس افت پیدا میکنه و به تبعش مشکلات و ارور های دیگه… منظورم این نیست که نشه و جواب نمیده! منظورم اینه توصیه نمیشه و استاندارد نیست. دلیلش هم توی عکس زیر میتونید ببینید.

توجه: اگر از سرور های شرکت HPE استفاده میکنید میتونید سازگاری اون با مجازی ساز ESXI رو از طریق این لینک چک کنید.

نگاهی اجمالی به سرور و اجزاء آن

مراحل نصب VMware vSphere ESXI

۱- نسخه مورد نظرتون رو میتونی از طریق سایت های ایرانی یا خود سایت اصلی VMware که ادرسش رو توی این لینک میذارم دریافت کنید.

۲- پس از دریافت ISO مورد نظر اونو روی یک فلش Bootable نوشته و به سرور وصل میکنیم تا بتونیم در ادامه نصب ESXI رو داشته باشیم.

۳- با زدن کلید F11 و تغییر Boot Order سرور اولویت رو با فلش Bootable خودمون قرار میدیم و میریم برای ادامه نصب.

۴- در محله اولیه منتظر میمونیم تا کار لود فایل ها روی سرور انجام بشه و در ادامه سوال و جواب هایی از ما میپرسه. فعلا به هیچی دست نمیزنیم.

۵- برای ادامه کار از ما درخواست میکنه که کلید Enter رو فشار بدیم.

۶-در اینجا از ما میخاد که لایسنس رو مطالعه کنیم و شرایط و قوانین رو بپذیریم. خب ازونجایی که ما ایرانی هستیم همیشه این قوانین رو دقیقه با جزییات میخونیم و تک به تک همشو قبول داریم حتی از خود سازنده ام قوی تر و کلید F11 رو فشار میدیم.

۷- حالا دیسک های مورد نظر رو اسکن میکنه و باید اون دیسکی که میخایم ESXI روی اون نصب کنیم رو انتخاب کنیم. دقت کنید که همونطور که بالاتر اشاره کردم باید اون دیسکی رو انتخاب کنید که مناسب این کار در نظر گرفته شده و حداقل حجم مورد نیاز رو داشته باشه. با زدن دکمه Enter ادامه میدیم.


نکته تکمیلی : با زدن کلید F1 جزییات بیشتری در مورد هارد انتخاب شده نمایش داده میشه که به دیدن عبارت که به رنگ زرد رنگ هم هست مطمئن میشیم که قبلا روی این هارد هیچ چیزی نصب نشده و فرمت خاصی روی اون نیست.(برای مطمئن شدن ازینکه اشتباهی هاردی که قبلا ESXI روی اون بوده رو فرمت نکنیم چک کردن این مورد توصیه میشه)

۸- کیبرد مورد نظرمون رو انتخاب میکنیم و با زدن کلید Enter ادامه میدیم

۹- مجازی سازی ESXI یک کاربر به عنوان ادمین کل به صورت پیشفرض داره که در این مرحله باید برای اون یوزر یک پسورد قوی که حتما بایستی شامل ۷ کارکتر یا بیشتر و Complex باشه رو انتخاب کنیم و برای ادامه دکمه Enter رو بزنیم.

۱۰- با زدن کلید F11 میریم برای نصب نهایی ESXI. فقط یک Warning را اینجا بما میده که میگه بعد از نصب این دیسک برای شما Repartition میشه.

۱۱- صبر میکنیم تا نصب تموم بشه و به هیچی دست نمیزنیم.

۱۲- نصب ESXI تمام شد و از ما میخواد که سرور رو ریست کنیم و با زدن دکمه Enter این کار انجام میشه.

دقت کنید بعد از ریست فلش Bootable رو از دستگاه جدا کنید تا دیگه از اون بوت دوباره انجام نشه.

به هیچی دست نمیزنیم تا ESXI به صورت کامل لود بشه وادامه تنظیمات رو بتونیم انجام بدیم.

۱۳- بعد از Reboot شدن سرور به این صفحه طوسی و زرد رنگ میرسیم که اسمش Direct Console User Interface یا به اختصار DCUI هست میرسیم. یکی از راه های مدیریت ESXI از طریق همین صفحه است که امکانات محدودی داره ولی برای تنظیمات اولیه باید از طریق همین کنسول ESXI خودمون رو کانفیگ کنیم.

برای اینکه این نوشتار طولانی نشه، مراحل پیکربندی رو از اینجا دنبال کنید:

نصب و پیکربندی VMware vSphere ESXI 8.0 (پارت ۲)

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
20220

دریافت رایگان چک لیست امنیت شبکه

ما هرگز هرزنامه تولید نمیکنیم

20221